Columnisten
Typography

“Wilco, heb je het gehoord? We hebben de Customer Data Award 2017 gewonnen”, vroeg ik aan Wilco.

“Uhhh. Gefeliciteerd! Wat is ut?”, vraagt Wilco.

“Een prijs waaruit blijkt dat wij als de beste onze profielen en data van voetballers en liefhebbers (on/offline) weten om te zetten naar producten/diensten/services voor onze leden en verenigingen. Daarmee maken we het voetbal makkelijker, leuker en interessanter”.

“Pffff. Goed verhaal, zou je niet beter wat wedstrijdjes kunnen gaan organiseren en zorgen dat het talent doorstroomt? Volgens mij hebben we daar meer behoefte aan!” stelt Wilco

Column Jan Dirk van der Zee - Vorige week besloot ik het nieuwsbericht dat we de Customer Data Award 2017 hadden gewonnen onder embargo met een paar mensen te delen. Liever gezegd: uit te proberen. Ik had zelf namelijk nog nooit van de prijs gehoord en ik wilde eens weten wat een aantal goede bekenden in de voetbalwereld ervan vond. Niets, bleek snel. Althans, ze vinden het te ver afstaan van de sport en wat een voetbalbond moet doen. Snap ik. Voor mij is het vooral een teken, dat we de juiste stappen aan het zetten zijn om onze ambitie waar te maken: zoveel mogelijk mensen laten genieten van voetbal. Goede informatie over wat de leden doen en beweegt, is daarbij essentieel.

de Jong Intra Vakanties - Volgende keer wéér

Daarom komen we ook tot veel nieuwe initiatieven. Zo maakten we de afgelopen weken de oprichting bekend van het KNVB Ouderpanel en kondigden de officiële start aan van VoetbalTV. Eerstgenoemde roepen we in het leven om vaders en moeders te betrekken bij het spel en meer stem te geven. Laatstgenoemde is een unieke samenwerking met Talpa Network, het mediabedrijf van John de Mol, waarmee we een platform creëren voor het uitzenden van wedstrijden in het amateurvoetbal. Dit gaan we doen met adembenemende technologische ontwikkelingen, zodat iedereen die van voetbal houdt (of gaat houden), op ieder moment van de dag kan kiezen, wat hij of zij persoonlijk de moeite waard vindt. Naast het live uitzenden van de wedstrijden, willen we bovendien dat VoetbalTV hét sociale platform wordt voor de amateurvoetballer. In mijn column heb ik er al een paar keer over geschreven. Nadat ik vorige week met eigen ogen heb gezien wat het team van John de Mol uit de grond stampt, is geen andere conclusie mogelijk: dit wordt een hit.

Maar we zijn er nog lang niet. De KNVB heeft als ambitie om een bond te zijn, die bouwt aan voetbal, waar iedereen zich thuis voelt en waarvan niemand uitgesloten is. Een sport waarin het alleen nog maar draait om het plezier van het spel, verbroedering en verbinding.

 Ik appte dat laatste - op het gevaar af te worden versleten als een hardcore voetbalidealist -ook naar Wilco. Zijn respons was hard maar helder: “Ik stop met dat ge’app, wanneer drinken we weer gewoon eens een biertje?” 

 

Jan Dirk van der Zee

Geboren en getogen in Gorredijk, is directeur-bestuurder amateurvoetbal bij de KNVB.
Hij snijdt in zijn column actuele onderwerpen aan in het amateurvoetbal, geeft zijn visie en reikt clubs de helpende hand.

Body & Fit