NLMagazine/Den Haag, Kunst & Cultuur - Op 26, 28 & 30 juni staat de opera Il ritorno d’Ulisse in patria van Monteverdi/Kats-Chernin, uitgevoerd door de Dutch National Opera Academy en het Residentie Orkest, in het Haagse theater Amare.
Op het eiland Ithaka kijkt Penelope al twintig jaar uit naar de terugkeer van haar man Odysseus. Hoewel de Trojaanse Oorloog voorbij is, laat hij op zich wachten. Voor Penelope is de tijd stil komen te staan. Hoewel de kans dat Odysseus levend terugkeert iedere dag kleiner wordt, blijft ze hopen. Wanneer hij uiteindelijk verschijnt, lijken de geliefden echter vreemden voor elkaar. Is een happy end nog mogelijk?
Il ritorno d’Ulisse in patria is een van de oudste overgeleverde opera’s. Toch is het zeventiende-eeuwse werk opvallend modern of tijdloos. Monteverdi componeerde een ingenieus, gelaagd muziekdrama over rouw, zelfbedrog, wanhoop en liefde. In de bewerking van Elena Kats-Chernin – dat zich afspeelt in het grijze gebied tussen leven en dood, hoop en wanhoop, vertrekken en terugkomen, komedie en tragedie – spelen de goden slechts een kleine rol. Bij haar geen abstracte mythologie, maar een verhaal over mensen van vlees en bloed, over hun relaties en hun diepste angsten en verlangens.
Il ritorno d’Ulisse in patria wordt in juni in Amare gezongen en gespeeld door studenten van de Dutch National Opera Academy, de tweejarige masteropleiding voor de grootste talenten van Conservatorium van Amsterdam en Koninklijk Conservatorium Den Haag, aangevuld met studenten van het Amsterdamse en het Haagse conservatorium.
De cast bestaat uit Hannah Gries, Elisa Maayeshi, Marcelo Alexandre, Rommie Rochell, Stefanie Bruggeling, Henrik Holm, Fabian Homburg, Alejandro Barrientos Rupérez, Femke Hulsman, Jack Roberts, Sterre Decru, Veiga Simão en Milan de Korte.
Het creatieve team wordt gevormd door Mart van Berckel (regie), Vera Selhorst (decors & licht), Rosa Schützendorf (kostuums) en Valentina di Taranto (Italiaanse coach), terwijl Sasha Scolnik-Brower het Residentie Orkest en musici van het Koninklijk Conservatorium dirigeert. De opera wordt gezongen in het Italiaans met Nederlandse en Engelse boventiteling.