23
Mon, Dec

Politiek & Maatschappij
Typography

In deel 1 publiceerden wij reeds de aanleiding voor de veranderende werksituaties van de moderne werknemer, zie https://www.nlmagazine.nl/politiek/944-de-toekomst-van-de-moderne-werknemer-deel-1 Hieronder treft u het vervolg aan.

In deze nieuwe realiteit zal HR een andere functie krijgen; hoe ziet die er dan uit?
In 2015 ontstond CHREATE; een consortium dat de nieuwe realiteit rond HR identificeerde en sindsdien actief tracht deze nieuwe realiteit vorm te geven. Zij identificeerden een 5-tal belangrijke ontwikkelingen die deze vorm beïnvloeden:

- Sociale en organisatorische veranderingen
- Een globale en inclusieve pool met talent
- Een volledig verbonden (connected) wereld
- Snel veranderend patroon in toepassing en gebruik van technologie
- Verregaande samenwerking tussen mens en machine.

Bovenstaande 5 ontwikkelingen worden samengebracht in twee thema’s:
- Democratisering van werk
- Empowerment door de inzet van technologie.

Het bovenstaande leidt tot de volgende realiteit voor organisaties:
- Er ontstaat een soort van ‘Uber’- empowered wereld dankzij technologie
- Het tempo waarin veranderingen plaatsvinden neemt alleen maar toe
- Werk zoals we kennen zal ingrijpend veranderen
- De vernieuwingen volgen elkaar constant en snel op.

Deze vaststellingen leidden tot een uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van nieuwe vaardigheden en expertise waarover HR zal moeten beschikken om te kunnen overleven en tot een 5-tal mogelijke nieuwe rollen die organisaties van de toekomst nodig hebben:
- Een expert in organisatorische vraagstukken; teamsamenstelling etc.
- Een soort van virtuele cultuur architect; die zorgt voor binden en boeien
- Een (internationale) talenten scout en coach
- Een integratie expert die Data, Talent en Technologie samenbrengt
- Een rol die de sociale policies en community bewaakt.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden want er gaan meer nieuwe vaardigheden en dus rollen binnen HR ontstaan die de bestaande gaan vervangen.

Denk bijvoorbeeld aan de rol van ‘change manager’; die zal meer op een ‘agile’ leest worden geschoeid. De waarde van het merk voor een medewerker wordt minder bepalend, zij hechten meer waarde aan de ervaring die zij hebben met de organisatie waar ze (tijdelijk) voor werken. Bij het zoeken naar talent zal het accent van acquisitie verschuiven naar het opbouwen van een goede en bestendige relatie en bij de functie van leren en ontwikkelen zal het accent verschuiven naar het opbouwen van een goed functionerende community en carrière begeleiding vindt ook plaats buiten de organisatie.

Het behoeft geen verdere uitleg dat de traditionele dienende rol van HR richting de afdelingen van een organisatie zal veranderen; in de nabije toekomst is HR een spin in het web en bedient zowel interne als externe medewerkers. HR speelt de rol van makelaar in een internationaal speelveld van ‘stakeholders’ en verbind leiders met de top talenten die nodig zijn in alle geledingen van de organisatie.

 

Klantvriendelijk en persoonlijk; een menselijke benadering van medewerkers
In Deel 1 beschreven we hoe medewerkers in organisaties vooral worden gecontroleerd en aangestuurd; zij zijn tenslotte ‘assets’ en worden bijna als eigendom gezien. HR systemen, strakke processen, bureaucratie en hiërarchie zijn hiervan het gevolg.

De verwachting is echter, dat de mogelijkheden van personalisering die al enkele jaren in marketing wordt ingezet, ook zijn weg gaat vinden binnen HR; zoals klantgericht denken binnen marketing organisaties inmiddels is omarmd (lees: customer experience) zo zal bij HR de nadruk steeds meer komen te liggen op personalisering van de medewerkers (lees: employee experience):

Het is niet langer het proces dat leidend is en we gaan werken met personas, (digitale) klantreizen, Design Thinking en het inzetten van de juiste (digitale) communicatie kanalen, afgestemd op de eisen die de moderne werknemer heeft.

Welke zichtbare veranderingen gaan we zien?
De meeste werkzaamheden in HR organisaties vandaag de dag zijn, afhankelijk van de sector, vooral administratief en operationeel van aard (40-50%). Vaak zijn deze werkzaamheden belegd bij een ‘shared services center’ waarin ook een 1e lijn help desk wordt aangeboden. Dergelijke diensten zijn eenvoudig te standaardiseren en te automatiseren en steeds vaker worden chatbots ingezet die met behulp van Kunstmatige Intelligentie en ‘machine learning’ de dienstverlening beter en slimmer maken.

Organisaties die ‘in house’ beschikken over zo’n HR service center realiseren zich dat je hiermee geen extra waarde toevoegt en dat allerlei (technologische) oplossingen bestaan die door een 3e partij worden aangeboden, vaak goedkoper en efficiënter. Overigens geldt dat ook voor andere backoffice oplossingen zoals logistieke- en productie systemen; steeds vaker worden deze diensten door externe partijen uitgevoerd en steeds vaker gaan organisaties deze functies uitbesteden.

In de nabije toekomst zijn de factoren waarmee organisaties het verschil gaan maken de beschikbare strategische workforce, organisatie- en technologie planning en een moderne en geavanceerde infrastructuur om het werk te kunnen doen. Succes wordt daarin bepaald door de inzet van Kunstmatige Intelligentie en een ‘agile’ workforce.

De algoritmen worden hier gemaakt, de moderne medewerker neemt zijn eigen tools mee en wil samenwerken met andere partijen waarvoor een (technisch) transparante infrastructuur beschikbaar moet zijn; de impact en invloed van technologie zal explosief groeien en dat maakt  deze externe samenwerking noodzakelijk.

Omdat het tempo van (technologische) veranderingen hoog is moeten medewerkers en de organisatie waar zij deel van uit maken, zich constant verrijken met (nieuwe) kennis; hiertoe zullen kennis platformen gaan ontstaan met de eigenschappen zoals die van Netflix. Dergelijke platformen zijn 24/7/365 beschikbaar en faciliteren leren voor virtuele teams maar absorberen ook kennis waardoor anderen direct baat hebben bij de input van andere deelnemers.

Overigens verwachten we niet dat deze kennis- en leiderschap functies te allen tijde in-house zullen bestaan. Mogelijk worden deze taken worden belegd bij een programma manager maar veelal gaan deze taken bij een externe service provider worden ondergebracht.

Tot slot
De creatie van een optimale medewerker ervaring, zoals al jaren zichtbaar voor consumenten, brengt de functies van marketing en HR dichter bij elkaar en wellicht worden beide functies in de toekomst samengevoegd want de medewerker van de toekomst zal een duidelijke plek hebben in de marketing mix.

De acquisitie van talent is eigenlijk in veel opzichten vergelijkbaar met de acquisitie van een nieuwe klant; maak een nieuwe werkomgeving aantrekkelijk, net zoals je het voor een klant aantrekkelijk maakt om jouw product of dienst af te nemen. Daarbij hoort bijvoorbeeld het aanbieden van een gezonde werkomgeving, prettig wonen en tijd voor ontspanning enz.

Denk daarbij ook aan het creëren van een community en het faciliteren van de samenhang door sociale activiteiten; dergelijke activiteiten gaan vooral door medewerkers zelf worden geïnitieerd.

Kortom, we staan aan de vooravond van een doorbraak in hoe werk wordt georganiseerd en hoe we met werk, medewerkers en organisaties omgaan. Dat vereist een nieuwe en frisse blik op HR, het simpelweg hergebruiken van al decennia bestaande systemen en processen is niet langer toereikend om de medewerkers van de toekomst aan je te binden.

French Paulitz

Categorieën

Door Jos de Jong - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid - Toen CDA-minister Onno Ruding in 1988 onder grote mediabelangstelling met een betaalpas afrekende in een supermarkt voor een speculaaspop, was dat in Nederland de eerste elektronische betaling.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Journalistiek - In een wereld vol uitdagingen en kansen lijkt het er soms op dat we eerder geneigd zijn om te focussen op negatieve berichtgeving dan op positieve verhalen. Waarom is dat? Laten we duiken in de psychologie achter deze trend en de waarde ontdekken van het brengen van positieve journalistiek in ons leven.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Artificial Intelligence - AI, oftewel Kunstmatige Intelligentie, roept vaak zowel nieuwsgierigheid als angst op. Mensen vragen zich af hoe deze technologie ons leven kan veranderen, en inderdaad, er zijn talloze manieren waarop AI een positieve impact kan hebben. Laten we eens verkennen hoe we AI kunnen omarmen en benutten voor het welzijn van de samenleving.

Lees meer...

Door Invest-NL - NLMagazine, Milieu, klimaat, duurzaamheid - De import van groene waterstof via de haven van Amsterdam biedt een unieke kans voor de verduurzaming van sectoren zoals zware industrie, transport en luchtvaart. Hoewel import in de eerste jaren hogere kosten dan opbrengsten heeft, kan het op lange termijn € 2 miljard aan rendement opleveren als er gerichte financiële instrumenten en beleidsmaatregelen worden toegepast.

Lees meer...

Nederlandse merken domineren de refurbished e-bike markt - NLMagazine, E-bike markt, Economie & Duurzaamheid - Nederlandse merken blijven de refurbished e-bike markt domineren. Hun sterke positie danken zij aan het vermogen om innovatie te combineren met betrouwbaarheid en design, alles in overeenstemming met de wensen van de Nederlandse consument.

Lees meer...

Gratis hulp bij energie besparen - NLMagazine/Groningen, Energie & Duurzaamheid, isolatie, stijgende gasprijzen, hulp bij energie - De gasprijs blijft maar stijgen en staat op het hoogste punt dit jaar. Daarom is het fijn als het lukt om wat minder energie te verbruiken. Dan bespaar je geld.

Lees meer...

NLMagazine/Maatschappij en politiek - Tijdens zijn presentatie spreekt hij van een ‘soft coup’ en laat hij zien hoe het parlement buitenspel is gezet, de jacht werd geopend op dissidenten, grip werd gekregen op media en wetenschap, en hoe psyops (psychologische operaties) werden uitgevoerd. De spin in het web is daarbij terreurbestrijder NCTV.

Lees meer...

Door Michelle van Toor, Goldschmeding Foundation - NLMagazine, Maatschappij, migratie - Spanje zet een belangrijke stap in migratiebeleid door jaarlijks 300.000 ongedocumenteerde migranten een verblijfsvergunning te bieden. Deze beleidshervorming is bedoeld om de arbeidsmarkt te versterken, vergrijzing tegen te gaan en mensenhandel en zwart werk te verminderen.

Lees meer...

Door Frits Baltesen - NLMagazine, Maatschappij & Politiek - De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) stapt uit het Integraal Zorgakkoord (IZA). Het VNG-bestuur is boos dat het kabinet-Schoof de bezuinigingen in het ‘Ravijnjaar 2026’ in stand houdt. Doorslag om te stoppen is het recente kabinetsbesluit om 300 miljoen euro te bezuinigen op preventie.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap & Techniek - ECP (Platform voor de InformatieSamenleving) organiseert samen met de Nederlandse AI Coalitie en Capgemini een ECP Deelnemersspecial over hoe de bestuurlijke besluitvorming rond AI binnen uw organisatie kan worden versterkt op maandag 28 november in Nieuwspoort Den Haag. Tijdens deze bijeenkomst hoort u meer over de impact van AI op ons dagelijkse leven en werk en hoe AI ons werk en onze werkprocessen zal veranderen.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap en literatuur - Nederland heeft een rijke financiële traditie, die behalve van successen ook bol staat van speculaties, schandalen en schurken. In de 17e en 18e eeuw waren Amsterdamse bankiers de financiers van de wereld. Ze pionierden met nieuwe vormen van geldverstrekking, die nog altijd gangbaar zijn. Crises sloegen toe, banken vielen om, reputaties werden gebroken, speculanten sloegen hun slag of leden zware verliezen.

Lees meer...

Deel 2: Particulier MBO in Nederland
Deel 3: MBO4Leisuresports, een voorbeeld van particulier MBO-onderwijs
Deel 4: MBO4Leisuresports, vragen over de opleiding
Deel 5: MBO4Leisuresports, ervaringen na de opleiding

NL Magazine Educatie- Dit artikel is het eerste in een serie over het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) in Nederland. In deze serie gaan we van het brede aanbod in het vervolgonderwijs door naar juist een specifiek voorbeeld, een particuliere MBO-opleiding (MBO4Leisuresports) om de verscheidenheid op het onderwijsgebied aan te tonen.

Lees meer...

NLMagazine/Den Haag, Speciale Kerstviering - Ben je toe aan iets anders dan familiebezoeken, diners en kerstmarkten? Op 23, 26 en 30 december openen wij speciaal onze deuren voor een feestelijk uitje vol historie en beleving. Ontdek meer dan 275 iconische auto’s uit 150 jaar autogeschiedenis, bewonder unieke kunstcollecties en bijzondere memorabilia.

Lees meer...

NLMagazine/Alkmaar, Kunst & Cultuur - De tentoonstelling over de 16de-eeuwse schilder Maarten van Heemskerck in het Frans Hals Museum in Haarlem, Stedelijk Museum Alkmaar en Teylers Museum in Haarlem heeft op dinsdag 17 december haar 75.000ste bezoeker ontvangen. De eerste overzichtstentoonstelling over het werk van de Haarlemse meester ontving tot nu toe veel lof in de media en van het publiek.

Lees meer...

NLMagazine/Amsterdam, Kunst, cultuur, theater, VIDEO - Tijdens de voorstelling ontvluchten we de wereld van regels en grenzen en duiken we in Nours wereld van fantasie en dromen. De poppen, decor, live film en intrigerende muziek zorgen ervoor dat deze poëtische en spannende voorstelling een avontuur wordt voor zowel jong als oud. 

Lees meer...

Zuid-Limburg op z’n mooist ontdekken | NL Magazine Vakantie - Menig fietser zal zich de uitdagende kilometers van de Mergellandroute heugen. Die glooiende Zuid-Limburgse fietswegen langs prachtige vakwerkboerderijen, groeves en indrukwekkende kastelen.

Lees meer...

NLMagazine Vrije Tijd, Vakantie - Het aantal Nederlanders op Nederlandse vakantieparken is afgelopen voorjaarsvakantie met 38 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het gemiddelde Nederlandse vakantiepark had tijdens de voorjaarsvakantie een bezetting van 94 procent. Hiermee zijn alle records gebroken. Vakantie in eigen land lijkt door corona uitgegroeid tot een trend.

Lees meer...

NL Magazine Reizen - Van begin juni tot half juli zijn er op Schiphol 38 vluchten aangekomen met een  met het coronavirus besmet persoon, aldus een bevestiging van de Veiligheidsregio Kennemerland aan het Noordhollands Dagblad.

Lees meer...

NLMagazine, Sport, goede doelen - Als je denkt dat je als stichting in 12 jaar alles wel hebt gezien, komt er toch weer iemand langs die laat zien dat het nog extremer kan. Jeroen ten Brummelhuis van de JTB Foundation gaat namelijk een van de zwaarste marathons ter wereld lopen: de Antarctic Ice Marathon op Union Glacier, Antarctica. En dat allemaal voor stichting Kinderen van de Voedselbank.

Lees meer...

Uitdaging voor wielergekken - NLMagazine/Zeeland, fietsen, sport, tegenwind – 't Is nog efkes wachten op de goeie wind. Moar as 't startsein 'We kriehen sturm' gegeven wordt, is de start van de 8e editie van het Eneco NK Tegenwindfietsen. Welke wielergèk zou dit evenement willen missen? Om sowieso te kunne starten en, as 't even kan, óók de finish te hale, mot je je echt krankzinnig goed voorbereiden.

Lees meer...

Hoe het misging op de redactie van NOS Sport - Auteur: Menno de Galan - NLMagazine, literatuur, machtspelletjes in sport - Wat Hilversum niet wilde vertellen. Als machtsspelletjes het winnen van sport. Pesterijen, seksisme en ongewenst gedrag.

Lees meer...

Pak Parkinson aan voordat je het ziet - NLMagazine, Lifestyle & Gezondheid, Parkinson – Onlangs heeft Stichting Parki Tilburg stimuleringsprijzen uitgereikt aan twee jonge mensen die zich verdiepen in het doen van wetenschappelijk onderzoek  naar de ziekte van Parkinson, de snelst groeiende hersenziekte. Dit doet de Stichting op advies van de wetenschappelijke commissie onder het mom ‘Pak Parkinson aan voordat je het ziet’.

Lees meer...

Foto: Pexels/Mikhail Nilov - Door Robin de Boer - NLMagazine, Lifestyle & Gezondheid, UMC, oversterfte - Deze week verscheen een onderzoek van het UMC Utrecht waarin wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door de COVID-19-vaccinaties. Experts maakten er gehakt van. Als dat zo is, ‘heeft onze overheid er een vet probleem bij, gezien de claims die er vermoedelijk gaan komen’.

Lees meer...

NLMagazine, Zorg, ZZP-er, betaalbare zorg – ‘De zorgsector dreigt duurder te worden door onzekerheid over strengere handhaving op schijnzelfstandigheid bij zzp’ers’, waarschuwt NU’91, de beroepsorganisatie voor zorgmedewerkers. Veel zelfstandigen overwegen over te stappen naar detacheringsbureaus, wat voor zorginstellingen leidt tot hogere kosten door de extra fees van deze bureaus.

Lees meer...