Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Maatschappij/Economie- Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof de grootverdieners waar we het over hebben (Microsoft, Facebook, Alphabet/Google, Amazon en Apple) nogal wat overeenkomsten hebben;ze zijn alle vijf, met uitzondering van Microsoft, pas redelijk kort geleden ontstaan maar behoren inmiddels tot de hoogst gewaardeerde beursgenoteerde ondernemingen ter wereld. Enkele van hun eigenaren (Bill Gates en Jeff Bezos) staan al enige jaren in de top 10 van de lijst met miljardairs.

Ze hebben ook als overeenkomst dat ze ieder miljarden mensen bedienen via hun platformen en de enorme hoeveelheden data die ze daarmee vergaren inzetten om hun marktaandelen verder te vergroten. Daarnaast hebben ze alle vijf een vergelijkbare achtergrond: ze zijn ontstaan aan de westkust van de Verenigde Staten (Sillicon Valley). De enige uitzondering daarop is Facebook, maar sinds 2004 heeft ook Facebook haar hoofdvestiging in deze regio.

Ondanks deze overeenkomsten zijn er wel verschillen in de wijze waarop ieder van de grootverdieners zijn geld verdient. Om dat te onderbouwen, een paar cijfers op een rijtje:

Naam bedrijf

Omzet in $ (2018)

Netto winst in $(2018)

Marge in %

Totaal

801,5 miljard

139,0 miljard

17.3%

Apple

265,6 miljard

  59,5 miljard

22.4%

Amazon

232,9 miljard

  10,1 miljard

4,3%

Alphabet/Google

136,8 miljard

  30,7 miljard

22,4%

Microsoft

110,4 miljard

  16,6 miljard

15,0%

Facebook

55,8 miljard

  22,1 miljard

39,6%


Bij elkaar opgeteld is de totale omzet van deze grootverdieners ongeveer net zo groot als het bruto nationaal product (BNP) van landen als Turkije en Nederland. Wereldwijd zouden ze met hun geconsolideerde omzetten op een 18e plaats terecht komen.


Waarmee verdien deze grootverdieners hun geld dan precies?

Teruggebracht tot de kern is het geld dat zij verdienen simpelweg het geld dat wij als consumenten bereid zijn te betalen voor de diensten en producten die zij aan ons leveren.


Dat betekent voor Apple, Amazon en Microsoft het volgende:

Apple:62,8% omzet komt uit de verkoop van iPhones, 16,7% komt voor rekening van de iPad en iMac en alle andere producten (Apple Watch, TV, Apple Pay etc.) leveren 20,5% op;

Amazon: Online verkoop en verkoop als reseller levert 71,2% op, Amazon Web Services (Datacenters) is goed voor 11% van de omzet en de rest komt uit advertenties, offline sales en de verkoop via hun Retail keten (supermarkten);

Microsoft: Opvallend is dat Microsoft de meest veelzijdige productrange heeft waarvan de Office 365 producten, Cloud Services (Azure) en Windows voor ongeveer 70% aan de omzet bijdragen. Ook is hun zoekmachine Bing bezig met een opmars en worden de hardware producten (Notebooks en PC’s, Hololens) in steeds grotere aantallen verkocht.

De twee overgebleven grootverdieners sturen voor hun diensten geen rekening, dat (lijkt) is toch gratis? Zowel Facebook als Alphabet/Google genereren miljarden omzet, alleen zij verdienen hun geld niet door een rekening te sturen aan de consument; zij verdienen hun geld met advertenties!! Hun platformen stellen adverteerders in staat om iedere consument heel gericht te bestoken met advertenties, waarvoor uiteraard geld moet worden betaald.

Dat ziet er in de praktijk ongeveer zo uit:

Alphabet/Google: De advertentie inkomsten (via Google, Youtube, Google Maps, Google Ads etc.) zijn goed voor ongeveer 85% van de jaarlijkse omzet (136,8 $miljard). Met andere producten en diensten zoals Google Play, Google Pixel Phone wordt ongeveer 14,5% van de3 omzet gerealiseerd. En dan is er nog wat ‘spielerei’ zoals investeringen in allerlei startups

Facebook:Ongeveer 98,5% komt uit de verkoop van advertenties. Wanneer je deze omzet deelt op het totale aantal gebruikers dat Facebook wereldwijd heeft, dan is iedere gebruiker goed voor ongeveer $35 (ter vergelijking: Netflix haalde in 2018 $30 per gebruiker).


NB:Het gebruik van Facebook is gratis. Het meest opmerkelijke is natuurlijk dat Facebook al haar geld verdient dankzij alle content die u en ik op Facebook (en Instagram) plaatsen. En ook voor Google geldt dat de miljarden zoekopdrachten die zij dagelijks (gratis) verwerkt, zeer waardevolle data over ons oplevert, waarmee zij vervolgens adverteerders kunnen binden die precies weten wie ze met hun boodschappen kunnen verleiden (Youtube maakt daar ook onderdeel van uit).

Kortom
Het lijkt erop dat de groei van deze grootverdieners onstuitbaar is, voornamelijk gevoed door onze behoefte aan informatie en het gemak dat zij ons bieden door het aanbieden van informatie die bij ons past. De grote vraag is: Hoelang gaat deze groei door?

In ons volgende artikel proberen we daar een antwoord op te geven.

Categorieën

Door Jos de Jong - NLMagazine Journalistiek - In een wereld vol uitdagingen en kansen lijkt het er soms op dat we eerder geneigd zijn om te focussen op negatieve berichtgeving dan op positieve verhalen. Waarom is dat? Laten we duiken in de psychologie achter deze trend en de waarde ontdekken van het brengen van positieve journalistiek in ons leven.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Artificial Intelligence - AI, oftewel Kunstmatige Intelligentie, roept vaak zowel nieuwsgierigheid als angst op. Mensen vragen zich af hoe deze technologie ons leven kan veranderen, en inderdaad, er zijn talloze manieren waarop AI een positieve impact kan hebben. Laten we eens verkennen hoe we AI kunnen omarmen en benutten voor het welzijn van de samenleving.

Lees meer...

Door Jos de Jong - NLMagazine Maatschappij, Zorg, Zorgpremie – Maar liefst zo’n 61% van de Nederlandse bevolking maakt zich ernstige zorgen over opnieuw een stijging van de zorgpremie voor 2024 en vraagt zich af waarom we toch allemaal opnieuw worden verplicht om deze steeds aanzienlijke jaarlijks terugkerende stijgende zorgpremies moeten betalen.

Lees meer...

NLMagazine - Als schoonmaakbedrijf in Amsterdam zijn wij ons bewust van de impact die wij hebben op het milieu. Dat is ook de reden dat we duurzaamheid in elke vezel van ons bedrijf hebben geïmplementeerd.

Lees meer...

Door Martin Vrijland - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid, geld en invloeden VIDEO - Bitcoin is de enige gedecentraliseerde digitale munteenheid op een gedistribueerd grootboek waarop geen enkele autoriteit invloed kan uitoefenen.

Lees meer...

Door Wouter Scheepens, MVO Nederland - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid, natuur & milieu - Hoe langer we wachten met verduurzamen, hoe hoger de maatschappelijke kosten straks. En die kosten komen terecht bij de consument.

Lees meer...

NLMagazine/Utrecht, Maatschappij - Gemeente Utrecht en Utrecht in Dialoog organiseren samen een reeks dialogen rondom straatintimidatie. Hoe willen we wél met elkaar omgaan? En wat is daarvoor nodig? Door het delen van verhalen en dromen brengen we deze werkelijkheid dichterbij!

Lees meer...

NLMagazine/Schipluiden, Maatschappij, verdriet, verlies, overlijden - Op woensdag 27 maart geeft Emeritus hoogleraar verliesverwerking Manu Keirse in Op Hodenpijl te Schipluiden een lezing over elkaar helpen bij verlies en verdriet.

Lees meer...

Door Pascal Besselink - NLMagazine, Politiek & Maatsdchappij, discriminatie, hoofddoek, crucifixen etc - Demissionair minister Yesilgöz van Justitie werkt aan een ministeriële regeling die bepaalt dat boa's er in iedere gemeente hetzelfde moeten uitzien. De discussie over een kledingcode op de werkvloer laait daarmee weer op.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap & Techniek - ECP (Platform voor de InformatieSamenleving) organiseert samen met de Nederlandse AI Coalitie en Capgemini een ECP Deelnemersspecial over hoe de bestuurlijke besluitvorming rond AI binnen uw organisatie kan worden versterkt op maandag 28 november in Nieuwspoort Den Haag. Tijdens deze bijeenkomst hoort u meer over de impact van AI op ons dagelijkse leven en werk en hoe AI ons werk en onze werkprocessen zal veranderen.

Lees meer...

NLMagazine Wetenschap en literatuur - Nederland heeft een rijke financiële traditie, die behalve van successen ook bol staat van speculaties, schandalen en schurken. In de 17e en 18e eeuw waren Amsterdamse bankiers de financiers van de wereld. Ze pionierden met nieuwe vormen van geldverstrekking, die nog altijd gangbaar zijn. Crises sloegen toe, banken vielen om, reputaties werden gebroken, speculanten sloegen hun slag of leden zware verliezen.

Lees meer...

Deel 2: Particulier MBO in Nederland
Deel 3: MBO4Leisuresports, een voorbeeld van particulier MBO-onderwijs
Deel 4: MBO4Leisuresports, vragen over de opleiding
Deel 5: MBO4Leisuresports, ervaringen na de opleiding

NL Magazine Educatie- Dit artikel is het eerste in een serie over het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) in Nederland. In deze serie gaan we van het brede aanbod in het vervolgonderwijs door naar juist een specifiek voorbeeld, een particuliere MBO-opleiding (MBO4Leisuresports) om de verscheidenheid op het onderwijsgebied aan te tonen.

Lees meer...

NLMagazine/Tilburg, Evenementen, uitgaan, van alles te doen - Tilburg heeft de prijs voor Evenementenstad van het jaar gewonnen. Tijdens het Nationaal Congres Evenementen op 8 april in Valkenburg aan de Geul ontving wethouder Maarten van Asten de prijs uit handen van juryvoorzitter Johan Moerman.

Lees meer...

Afbeelding van Tony Chen & Dorian de Rijk - NLMagazine/Amsterdam, Evenementen – Op 24 zaterdag 25 mei 2024 vindt in Amsterdam het evenement ‘24 uur West’ plaats.

Lees meer...

NLMagazine/Beekse Bergen, Arnhem, Evenementen - Brew@theZoo is geen ‘gewoon’ bierevenement… Het is er een tussen brullende leeuwen en nieuwsgierige giraffen.

Lees meer...

Zuid-Limburg op z’n mooist ontdekken | NL Magazine Vakantie - Menig fietser zal zich de uitdagende kilometers van de Mergellandroute heugen. Die glooiende Zuid-Limburgse fietswegen langs prachtige vakwerkboerderijen, groeves en indrukwekkende kastelen.

Lees meer...

NLMagazine Vrije Tijd, Vakantie - Het aantal Nederlanders op Nederlandse vakantieparken is afgelopen voorjaarsvakantie met 38 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het gemiddelde Nederlandse vakantiepark had tijdens de voorjaarsvakantie een bezetting van 94 procent. Hiermee zijn alle records gebroken. Vakantie in eigen land lijkt door corona uitgegroeid tot een trend.

Lees meer...

NL Magazine Reizen - Van begin juni tot half juli zijn er op Schiphol 38 vluchten aangekomen met een  met het coronavirus besmet persoon, aldus een bevestiging van de Veiligheidsregio Kennemerland aan het Noordhollands Dagblad.

Lees meer...

NLMagazine/Amsterdam, Fietsen, sport, evenementen - Op zaterdag 15 juni rijdt Cycle Capital mee in de Rainbow Ride, een uniek fietsevenement in Amsterdam. Fiets jij gezellig met ons mee?

Lees meer...

200 jaar KNRM: Spannende reddingverhalen in podcastserie met Roelof Hemmen - NLMagazine/IJmuiden, Reddingsverhalen, surfen, sport - In het kader van het jubileumjaar presenteert Roelof Hemmen 20 van de meest indrukwekkende reddingverhalen in de 200 jarige historie van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).

Lees meer...

Door Nikki Kolman, Kenniscentrum Sport & Bewegen - NLMagazine Sport - Nederlands schaatsfenomeen Irene Schouten heeft besloten een punt te zetten achter haar indrukwekkende carrière in de schaatssport.

Lees meer...

NU einde aan het poldermodel - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid – We beginnen dit korte artikel met het statement dat ‘Driekwart van alle voedselreclame in Nederland junkfood betreft’.

Lees meer...

Ongekend goede line-up, meer muziek dan ooit - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - Familieopstellingen, klankschaalsessies en beroemde DJ Harold van Lennep achter de draaitafels.

Lees meer...

NLMagazine, Lifestyle & Gezondheid - Immunity is een poederdrank verrijkt met vitamines. Een combinatie van acerola-, druivenpit-, Ginseng-, resveratrol- en gemberextract, zwarte bessen- en zwarte wortelpoeder, gezoet met kokosbloesemsuiker.

Lees meer...