Economie & Maatschappij – Hoewel we het afgelopen jaar dagelijks geïnformeerd werden over de COVID-19 pandemie ontstond ook een discussie over de economische gevolgen ervan. De stevige maatregelen ter voorkoming van overbelasting van de zorgsector hebben geleid tot een vooralsnog onzekere toekomst voor vele, vooral kleinere, ondernemingen ondanks allerlei steunmaatregelen van de overheid.
Onder het motto ‘Geld is gratis’ heeft de Nederlandse overheid inmiddels meer dan 100 miljard euro uitgedeeld en het einde is nog niet in zicht.
Het moge duidelijk zijn dat deze publieke investeringen (lees: belastinggeld) nu noodzakelijk zijn, waarbij de vraag gerechtvaardigd is of al dat geld op de juiste plaatsen terecht komt. Je hoort immers steeds meer geluiden dat veel van dit geld terecht komt bij bedrijven die sowieso al afstevenden op een onzekere toekomst. In dat opzicht wordt 2021 een interessant jaar met verkiezingen in maart, herstel van onze economie en vaccinaties.
Gelukkig zijn onze economieën niet alleen afhankelijk van overheidssteun. Investeerders hebben, ook in 2020, honderden miljarden risicokapitaal verstrekt en wat daarbij opvalt is een groeiende interesse voor bedrijven die zich als duurzaam profileren.
Wat zijn de oorzaken van deze interesse voor duurzame investeringen?
Uit onderzoek in de VS blijkt dat er al langer een brede belangstelling bestaat voor duurzaam investeren. Dat is een algemene trend maar vooral de jongere generaties kiezen als het erop aankomt voor een duurzame organisatie, zelfs wanneer het rendement lager is. De periode van aandeelhouderswaarde ten koste van alles lijkt hiermee definitief tot het verleden te behoren; ons geweten en ‘raison d’etre’ (waarom doen we ertoe, reden van bestaan) is steeds vaker de aanleiding te kiezen voor een organisatie.
Bij het maken van een keuze spelen de volgende factoren een rol:
- Terugbrengen van plastic productie
- Klimaatverandering
- Ontwikkeling van de gemeenschap (samenleving)
- Ontwikkelen van een circulaire economie
- Ondersteuning van Sustainable Development Goals (17 doelstellingen van de Verenigde Naties)
En niet alleen de jongere generaties zijn geïnteresseerd in duurzame doelstellingen. Steeds vaker hebben ook de grote institutionele investeerders (pensioenfondsen etc.) een voorkeur voor organisaties die verder kijken dan alleen netto-rendement.
Wanneer zijn organisaties duurzaam?
Bij het beoordelen van duurzaamheid wordt in veel gevallen vooral gekeken naar onderstaande factoren:
- Impact op het milieu (uitstoot, gebruik van grondstoffen etc.)
- Sociale impact (maatschappelijk)
- Wijze van bestuur van de organisatie of onderneming (diversiteit, zeggenschap, leiderschap etc.).
Daarbij laten investeerders zich leiden door externe partijen die hun goedkeuring verlenen of officiële certificaten (keurmerken) verstrekken zoals De Consumentenbond of Fairtrade Nederland en Max Havelaar). Mooi voorbeeld in eigen land is het Nederlandse chocolademerk Tony Chocolonely.
En tegenwoordig zijn sociale media steeds vaker bron van informatie voor investeerders; daar zie je allerlei meningen van consumenten en belanghebbenden die iets zeggen over de sociale impact van de organisatie of de wijze waarop medewerkers inspraak hebben.
Oh ja, en vergeet natuurlijk niet de presentatie via websites. Deze vertellen immers vaak meer over de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie en hoe deze in de praktijk worden gebracht. Een kritische noot hierbij is dat deze websites ook ingezet worden als pr-machine; een kritische blik blijft nodig dus lees ook een jaarverslag of commentaren van journalisten in de vakbladen.
Kortom, investeren wordt niet langer alleen gedreven door rendement; een organisatie moet kunnen uitleggen waarom zij ‘ertoe doet’, waarom zij bestaat en waarom ze moet blijven bestaan. Ben benieuwd welke organisaties daartoe in staat zijn, weet u het???
French Paulitz