NLMagazine Sport - Kinderen, ouderen en kwetsbare doelgroepen: sport- en beweegbeleid richt zich in verhouding vaak op hen, en minder op volwassenen met wie niets bijzonders aan de hand is. Om deze ‘vergeten groep’ aan het bewegen te krijgen en te houden, stelden een aantal organisaties gezamenlijk een factsheet op.
‘Gemeenten besteden weinig aandacht aan volwassen sporters in de leeftijd van 20 tot 65 jaar,’ aldus de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG). ‘En dat is nu juist zo belangrijk want die groep behelst maar liefst ongeveer 77% van de bevolking. Bovendien, en dat is natuurlijk helemaal zorgwekkend, stijgt het fenomeen overgewicht met ca 27% heel sterk in de leeftijdscategorie tussen de 25 tot en met 45 jaar.’ Om deze groepen weer aan het bewegen te krijgen, ontwikkelde het VSG samen met het Kenniscentrum Sport en NOC*NSF het Factsheet Sporten en bewegen.
Motieven en belemmering
Het factsheet laat zien wat motieven en belemmeringen van bepaalde leeftijdsgroepen zijn om niet te sporten. Waarom stoppen mensen eigenlijk met sporten en bewegen en wat hebben ze nodig om weer te gaan starten? Iemand van 35 jaar met een fulltime baan en twee kleine kinderen bevindt zich bijvoorbeeld in een andere levensfase dan een babyboomer die net met pensioen gaat. Omdat de motivaties voor sporten en bewegen niet voor iedereen hetzelfde zijn, vraagt dit om een aanpak die per groep of levensfase verschilt. Zo is het opbouwen van fitheid en gezondheid van belang voor de groep mensen van 65 jaar en ouder. Voor de groep mensen tussen de 21 en 35 jaar is dat juist bewegen op een moment dat het voor hen uitkomt.
Oplossingen en voorbeelden
In het factsheet staan ook zeven verschillende aanpakken die gemeenten kunnen gebruiken in hun sportbeleid voor volwassenen. In de uitleg van elke oplossingsrichting staan praktische tips en voorbeelden hoe beter aan te sluiten bij de verschillende behoeften en wat je kunt doen om per leeftijdsgroep drempels weg te nemen. Denk aan een multifunctioneel accommodatiebeleid. Of het enthousiasmeren van sport- en beweegaanbieders, zodat zij bijvoorbeeld hun aanbod beter communiceren en laten aansluiten bij de behoeften van de doelgroep.
Maak bijvoorbeeld ook beter gebruik van de openbare ruimte en/of maak een beweegvriendelijke omgeving. Denk aan het integreren van een buurthuisfunctie (sociale ruimte), het integreren van verschillende sporten en/of het openstellen van een sportpark als sportieve openbare ruimte voor een hele wijk. Maar bedenk ook hoe je een doelgroep zelf kunt stimuleren en activiteiten van inwoners kunt faciliteren. Misschien kun je er nog subsidie voor krijgen ook….
Jos de Jong
Bron: Niobe Moen, Gemeentenu.nl