19
Thu, Sep

Sport & Vrije tijd
Typography

NLMagazine/Zandvoort- - Sport - Circuit Zandvoort is door het Nederlandse publiek verkozen tot de mooiste sportlocatie van ons land. Ook als het gaat om de sfeer en het sportniveau scoort het circuit, waar dit weekend de Dutch Grand Prix plaatsvindt, hoog. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Van de ruim 20.000 sportlocaties die Nederland rijk is, wordt Circuit Zandvoort als mooiste ervaren vanwege de bijzondere ligging in de duinen. Het circuit, dat sinds 2021 weer op het wereldtoneel actief is dankzij de Grand Prix races, wordt als nóg mooier ervaren dan het uit 1928 stammende Olympisch Stadion Amsterdam. De nummer drie onder de mooiste sportplekken is de eveneens in Amsterdam gevestigde Johan Cruijff ArenA. Hierbij de top 5 van de drie ranglijsten.

Mooiste sportlocaties van Nederland

1.        CM.com Circuit Zandvoort

2.        Olympisch Stadion Amsterdam

3.        Johan Cruijff ArenA

4.        Papendal

5.        Sportpark De Toekomst

Sportlocaties met beste sfeer

1.        Thialf

2.        CM.com Circuit Zandvoort

3.        Rat Verlegh Stadion (NAC)

4.        Olympisch Stadion Amsterdam

5.        Covebo Stadion De Koel (VVV-Venlo)

Sportlocaties met hoogste sportniveau

1.        Papendal

2.        CM.com Circuit Zandvoort

3.        Thialf

4.        Sportpark De Toekomst

5.        Fanny Blankers-Koen Stadion

Onderzoek onder 75.000 respondenten sinds 2010

Het Sportsector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. 75.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle sportorganisaties die in Nederland actief zijn. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle sportaccommodaties, -bonden, -clubs en -evenementen. Daarna wordt voor de 100 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), intentie tot bezoek/lidmaatschap en groeiverwachting.

Bron: Zandvoortse Courant

Quote

Sport nu.nl

19 september 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl