24
Tue, Dec

Sport & Vrije tijd
Typography

NLMagazine Den Haag Cyclecars & Grand sport - Van 7 juli tot en met 3 september staat het Louwman Museum in het teken van de Cyclecars en Grand Sports.

Meer dan 30 voertuigen geven een geweldig beeld van de mobiliteit in de periode van 1914 tot 1930. Een periode waarin minimalistische, fragiele voertuigen konden uitgroeien tot volbloed racers die zelfs deelnamen aan Grand Prix.

Economische activiteit
Na de Eerste Wereldoorlog was er in Europa gebrek aan bijna alles. Ook aan transportmiddelen. Om de productie van kleine lichte auto’s nieuw leven in te blazen en daarmee de mobiliteit te bevorderen, werd in verschillende landen van Europa weinig belasting geheven op auto’s van maximaal 350 kilo en 1100 cc motorinhoud en die ruimte boden aan niet meer dan 3 personen. Overal ontstonden fabriekjes, werkplaatsen, garages en schuren, waar een enorme variëteit aan voertuigjes werden geproduceerd. Alleen Parijs en omstreken telde al meer dan 100 grote en kleine autofabrikanten. De voertuigjes die aan de cyclecar-wetgeving voldeden, beschikten door hun lage gewicht en relatief krachtige motor vaak over zeer sportieve eigenschappen. Elk merk cyclecar had dan ook wel een speciale race-uitvoering.

Speciale carrosserieën
Niet alle auto’s werden in de jaren twintig vanaf de fabriek voorzien van een carrosserie. Ook externe carrosseriebouwers maakten er handgemaakte carrosserieën voor. Natuurlijk waren die volgens de laatste mode. Zoals de houten skiff; een zeer luxe en sportieve carrosserievorm die in de uitbundige jaren twintig – de tijd van de Charleston – zeer in zwang was. Een skiff sprak vooral de (rijke) jeugd aan. Het was een voiturette voor de happy few!

Techniek
Tijdens de expositie van ‘Van Cyclecar naar Grand Sport’ duiken we in de ongelooflijke sprong in techniek die auto’s tussen nu en begin 20e eeuw maakten. Zoveel getalenteerde mensen op verschillende plekken in de wereld probeerden dezelfde technische problemen te tackelen.  In het Louwman Museum vieren we het makerschap en de waaier aan creatieve oplossingen, die de basis vormden van prijswinnende racewagens. Visueel ontleden we de auto’s tot in het kleinste detail. In combinatie met echte beelden van toen waan je jezelf een auto-uitvinder in de enerverende periode 1914-1930.

Quote

Sport nu.nl

24 december 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl