21
Thu, Nov

Sport & Vrije tijd
Typography

NLMagazine Sport - Gijs van Lennep (78) kijkt terug op een even unieke als veelzijdige carrière. De man die ooit op Zandvoort startte in een Volkswagen Kever bereikte op de diverse nationale en internationale circuits de absolute wereldtop.

Zo won Van Lennep twee keer de 24 Uur van Le Mans, scoorde hij punten in de Formule 1, werd hij Europees kampioen in de Formule 5000 en schreef hij de laatste Targa Florio op zijn naam, de mythische wegrace op Sicilië. Niet voor niets is Van Lennep in 1999 door een Nederlandse vakjury uitgeroepen tot ‘Beste Nederlandse autocoureur van de twintigste eeuw’.

Porsche
Porsche liep als een rode draad door de carrière van de coureur uit Blaricum heen. Hij reed in vele illustere racers van het merk. Zoals de Carrera 6 waarmee Van Lennep in 1966 internationaal doorbrak en de oer-911 waarmee hij vele toerwagenraces reed. Ook was hij in de tijd dat de autosport een gevaarlijk spel was, achter het stuur te vinden van de 908/02 en reed hij de Carrera RSR Turbo en de 936. Uiteraard speelde de 917 een prominente rol in zijn carrière. Niemand reed meer races met deze iconische racewagen dan Gijs van Lennep himself. 

Gijs van Lennep Legend
Porsche Nederland heeft het voorrecht om het unieke racetalent van Van Lennep te eren en zijn enorme bijdrage aan de Nederlandse autosport met de unieke Porsche 911 Carrera S in de schijnwerpers te zetten. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de bijzondere Gijs van Lennep-versie in augustus voor het voetlicht te brengen tijdens de tiende editie van de ‘Gijs van Lennep Legend’.
De jubileumeditie, waarbij rallyrijders en toerrijders elkaar treffen en zoveel mogelijk geld bij elkaar rijden voor het goede doel, is vanwege COVID-19 uitgesteld tot 22 augustus 2021. Porsche ambassadeur Van Lennep kijkt er nu al naar uit om dan met ‘zijn’ 911 Carrera S acte de présence te geven. “Dat is dan in het jaar dat ik vijftig jaar geleden voor het eerst de 24 Uur van Le Mans won in een 917, met een afstandsrecord dat tot 2010 stand zou houden. Ik vind het bijzonder dat Porsche Nederland mij eert met deze unieke 911. Veel persoonlijker dan een auto met je vingerafdruk wordt het niet.” 

Unieke en exclusieve uitrusting

Het meest in het oog springend is de vingerafdruk van Gijs van Lennep op de voorklep van deze one-off 911. Die is aangebracht met behulp van een innovatief direct printing lakprocedé dat Porsche Exclusive Manufaktur heeft ontwikkeld. Daarmee is het nu mogelijk grafische elementen zoals de vingerafdruk van de Nederlandse coureur met de hoogste kwaliteit op gelakte carrosseriedelen aan te brengen. De geheel nieuwe laktechnologie is vergelijkbaar met die van een inkjetprinter. De printkop kan lak aanbrengen op driedimensionale oppervlakken zonder ‘overspray’, waardoor Porsche Exclusive Manufaktur complexe vormen, zoals een vingerafdruk, feilloos kan creëren. De optie is sinds dit jaar verkrijgbaar.
Van buiten valt verder de kleur Lava oranje op, een verwijzing naar de tijd dat Van Lennep naast fameuze coureurs als Ben Pon, Rob Slotemaker, Henk van Zalinge en Carel Godin de Beaufort in Porsches furore maakte voor het Racing Team Holland. Verder is de auto onder meer voorzien van exclusieve achterlichten, een lichtgewicht dak van carbon en een opvallend SportDesign Pakket 911 Turbo in hoogglans zwart inclusief een Aerokit achterspoiler.

Handtekening op instaplijst
Naast de al zeer uitgebreide standaarduitrusting van de 911 Carrera S krijgt dit eerbetoon aan Gijs van Lennep vele unieke en exclusieve extra's mee. Zo prijkt van binnen de handtekening van de oud-fabrieksrijder op de verlichte instaplijsten. Verder is de bijzondere 911 Carrera S uitgerust met adaptieve sportstoelen Plus die zijn afgewerkt met Sport-Tex stof. In het gehele interieur voeren afwijkende stiksels in Lava oranje en carbonelementen de boventoon. De Gijs van Lennep-versie van de 911 heeft ook diverse details in Race-Tex, een hoogwaardig microvezelmateriaal dat gedeeltelijk is gemaakt van gerecyclede polyestervezels. Het GT-sportstuurwiel met mat carbon inleg inclusief stuurwielverwarming en de hemel zijn bekleed met dit materiaal.

De 911 Carrera S wordt aangedreven door een 3,0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, goed voor 331 kW/450 pk en 530 Nm. Die kracht wordt via een 8-traps PDK op de achterwielen overgebracht. De auto haalt een top van 308 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden.

 

Quote

Sport nu.nl

21 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl