NL Magazine Lifestyle - Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) heeft geoordeeld dat Friesland Campina in strijd handelt met de Europese wetgeving. Met haar product Optimel vanillevla misleidt Friesland Campina de consument; in deze vanillevla is immers geen spoortje vanille te vinden.
Daarmee is de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie bevestigd en definitief. De zaak was aangespannen door consumentenorganisatie foodwatch.
Vanille toevoegen of vanillevla geen vanillevla meer noemen
Friesland Campina is niet de enige met vanillevla zonder vanille. Op de zitting meldde foodwatch dat voor 80% van alle vanillevla’s, waaronder die van Jumbo, Albert Heijn, Aldi en Lidl hetzelfde geldt. Dit is geen goed excuus, maar toont volgens foodwatch aan dat veel producenten het niet zo nauw nemen met de regels. foodwatch gaat nu ook de andere producenten aanschrijven dat ze hun vanillevla moeten aanpassen. Er moet immers vanille in vanillevla zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat of dat de vla geen vanille bevat door bijvoorbeeld wijziging van de naam in ‘Vla met vanillesmaak’. Weigeraars kunnen een klachtenprocedure tegemoet zien.
Aanpassing na misleiding
Hoewel uitspraken van de RCC niet bindend zijn, is hier geoordeeld dat Friesland Campina in strijd handelt met de Europese wet tegen misleiding. Deze wet is natuurlijk wel bindend, zeker nu de NVWA zich al achter de klacht van foodwatch heeft geschaard. Daarom zullen Friesland Campina en de andere producenten hun producten moeten aanpassen.
Jos de Jong