22
Fri, Nov

Lifestyle & Gezondheid
Typography

Nieuw internationaal onderzoek en petitie voor supermarkten - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid – Supermarkten liggen er vol mee: graanproducten, van brood tot boterkoek etc. Graanteelt is in Europa een giga-industrie, zo blijkt uit de nieuwste onderzoeken van Foodwatch.

Maar liefst de helft van het oppervlakte aan akkerland, zo’n dikke 52 miljoen hectare, wordt hiervoor gebruikt. Dit staat gelijk aan 81 voetbalvelden die elk jaar tijdens het groeiseizoen worden ondergespoten met een regendouche van pesticiden. En die ellende zie je dus ook terug in graanproducten.
Minstens een derde van deze producten is in Europa vervuild met resten van bestrijdingsmiddelen (pesticiden) die men tegenwoordig, om het wat aannemelijker te laten klinken, aanduidt als gewasbeschermers. Hoe verzin je deze belachelijke taalkundige misleiding waarvan menigeen nu denkt ‘dat het dus allemaal wel meevalt’. Waar zijn we toch mee bezig…..

Gebrek aan inzichtelijke inkoopstrategieën
Tien supermarkten in Nederland zijn ondervraagd over hun inzet tegen pesticiden in de landbouw: Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus, Dirk, Lidl, ALDI, Vomar, DekaMarkt en Spar. Uit hun reacties blijkt dat geen één van deze retailers een concrete en inzichtelijke inkoopstrategie heeft om via het hele assortiment de vervuiling in de graanindustrie aan te pakken. Het blijft bij enkele labels en projecten. Dit, terwijl alle supermarkten claims doen over hoe belangrijk ze het milieu vinden of zich inzetten voor behoud van biodiversiteit. Wat een schijnheiligheid…

Foodwatch start daarom een nieuwe internationale campagne met e-mailactie om supermarkten in Europa daad bij het woord te laten voegen. In totaal worden 20 retailers, in Nederland, Frankrijk en Duitsland, aangeschreven om met een inkoopstrategie te komen voor gifvrije graanteelt.

“Supermarkten kunnen met hun inkoopmacht de productie van granen verduurzamen, maar dat doen ze amper. De helft van de onderzochte supermarkten biedt niet eens biologisch brood aan. Met onze nieuwe e-mailactie schudden we retailers wakker om in actie te komen!”, aldus Anke Bakker, campaigner Foodwatch Nederland.

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden