Oud-winnaar Nicolette van Dam stopt met 'groentesnoepjes' - NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - Jumbo gaat volgend jaar de verpakkingen aanpassen en de gezondheidsclaims verwijderen van hun Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Energy Boost. Dit nieuws komt naar buiten een dag na de nominatie van de producten bij de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.
In een reactie laat Jumbo aan foodwatch weten: "Ondanks dat het product voldoet aan de Europese wet- en regelgeving, verandert de verpakking op korte termijn. De naam van het product wordt gewijzigd en de gezondheidsclaims worden niet meer gebruikt. We verwachten in de eerste helft van 2023 het product met aangepaste verpakking te kunnen introduceren. Hiermee wordt de productverpakking in lijn gebracht met ons gewijzigde gezondheidsbeleid. Dit beleid stelt bovenwettelijke eisen aan onze productverpakkingen en schrijft voor dat er gezondheidsclaims enkel gebruikt mogen worden op producten binnen de Schijf van Vijf. We hopen dat de wijziging van de verpakking Foodwatch ertoe beweegt ons van de nominatielijst te halen."
Foodwatch ziet de aanstaande veranderingen bij Jumbo als een mooie overwinning in het kader van het Gouden Windei, de verkiezing waarbij het publiek mag stemmen op de meest misleidende voedingsmiddelen van het jaar. Frank Lindner van foodwatch: "We juichen de voorgestelde aanpassingen aan de productlijn van Jumbo toe. Omdat de producten pas ergens in de eerste helft van 2023 aangepast in de winkel liggen en nu nog gewoon te koop zijn, worden consumenten nog altijd misleid. We trekken de producten daarom ook niet terug uit de verkiezing."
Voor het Gouden Windei is er nog meer goed nieuws. Vandaag is ook bekend geworden dat Nicolette van Dam helemaal stopt met de verkoop van haar Let's Yummy Veggie Candy. Hierover bericht het AD. Van Dam kreeg in 2021 het Gouden Windei van foodwatch omdat de 'groentesnoepjes' net zoveel suiker bevatten als gewoon snoepgoed.
Bij eerdere navraag door foodwatch liet het bedrijf achter de 'gezonde' snoepjes nog weten dat ze de communicatie en productsamenstelling aan het heroverwegen waren. Dat het product al een tijdje niet meer te koop was en nu helemaal uit de schappen is verdwenen geeft aan dat het niet is gelukt om snoep gezonder te laten lijken dan dat het is.