NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - In actie voor Pink Ribbon heeft Hunkemöller onderzoek gedaan naar de zelfliefde die vrouwen voelen én wat voor invloed dit op hun borsten heeft.
Wist je dat vrouwen die het meest tevreden zijn met hun eigen borsten, hun borsten vaker checken op veranderingen? Van de vrouwen die heel ontevreden zijn met hun borsten checkt 19% haar borsten nooit op veranderingen. Dit is significant hoger vergeleken met die vrouwen die heel erg tevreden zijn met hun borsten (daarvan checkt 13% nooit op veranderingen). Ditzelfde zien we terug bij vrouwen die heel erg ontevreden zijn met hun lichaam in het algemeen. Zij checken ook minder vaak hun borsten op veranderingen. Je lichaam door en door kennen is een vorm van zelfliefde. Met het vieren van vrouwelijkheid komt ook de acceptatie van de verandering van jouw lichaam en borsten door de jaren heen kijken. Zorg goed voor je lijf en weet hoe jouw borsten voelen en eruitzien; dan kun je veranderingen en afwijkingen eerder opmerken.
Wil je weten waar je op moet letten tijdens een borstzelfonderzoek? Bekijk de stappen op de Pink Ribbon Website.
Reden ontevredenheid borsten
Smaken verschillen en dat blijkt; uit het onderzoek komen verschillende redenen naar voren waarom vrouwen ontevreden zijn over hun borsten. De voornaamste redenen die worden gegeven - in zowel Nederland, Duitsland als België - zijn dat vrouwen hun borsten niet stevig genoeg vinden, te groot óf juist te klein vinden. Ook werd ontevredenheid geuit over de ongelijkheid van hun borsten.
De invloed van social media op het zelfbeeld
Op social media ligt grote focus op uiterlijk en de likes- en comments die men krijgt op een in hun ogen aantrekkelijke foto of video. Dit draagt bij aan een onrealistisch schoonheidsideaal. Mensen voelen de druk om aan dit geschetste beeld te voldoen. Grote borsten met een wespentaille lijkt de norm en men is zelfs bereid om dit 'ideaalbeeld' te beïnvloeden door het bewerken van beeld. Vrouwen met een hoog social media gebruik - zo'n 5 tot 6 uur per dag - zijn vaker ontevreden met hun lichaam (31%) vergeleken met vrouwen met een laag social media gebruik van zo'n 1 - 2 uur per dag (24%).
De campagne van Hunkemöller voor Pink Ribbon gaat vanaf oktober 2022 van start via de webshop, social media en in de winkels. Dit alles is bedoeld om het bewustzijn van één van de meest voorkomende soorten kanker bij vrouwen te vergroten en zelfliefde en acceptatie van het lichaam te promoten.
De Bessie BH en het armbandje worden zowel via de Hunkemöller webshop als in de Hunkemöller winkels verkocht.
Bessie BH: €29,99
Pink Ribbon armbandje: €9,99 waarvan €4,26 naar Pink Ribbon.
Hunkemöller X Pink Ribbon
Ter ondersteuning van Pink Ribbon verkoopt Hunkemöller zowel online als in al haar winkels Pink Ribbon armbandjes. Daarnaast wordt de donatie van Hunkemöller aan Pink Ribbon gefinancierd door de verkoop van de roze Bessie BH.