NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - Meerdere McDonald’s-filialen (McDonald’s Amsterdam, Batavia Stad, Ermelo, Harderwijk en Strand Horst) gebruiken nog steeds kinderidolen in de online marketing van de Happy Meals van McDonald’s op Instagram.
Bekende kinderidolen die gericht zijn op kinderen tot 7 jaar mogen – volgens de Nederlandse Reclamecode voor Voedingsmiddelen – sinds 1 juli 2020 niet meer gebruikt worden in reclame, voor verpakkingen en point-of-sale materiaal (zoals posters aan de kassa). Reclame maken voor McDonald’s met My Little Pony, SpongeBob, Trolls en the Minions mag dus niet. Kinderidolen die zich richten op kinderen van 7 tot en met 12 mogen enkel gebruikt worden als het voedingsmiddel voldoet aan bepaalde voedingskundige criteria. Wat bij een Happy Meal lang niet altijd het geval is. Zo overschrijden de Happy Meals met Hamburger (514 kCal) en met McFish (547kCal) beiden de voedingskundige criteria, omdat ze (naast te veel verzadigde vetzuren en zout) meer dan het maximum van 510 kCal voor een kindermaaltijd bevatten.
Hamburgers vallen ook buiten de Schijf van Vijf – de Nederlandse richtlijnen voor een gezond eetpatroon. Foodwatch: “Kinderidolen als reclame en op verpakkingen mogen niet meer en dus overtreedt McDonald’s de regels. Maar wat dan met speeltjes van kinderidolen ín de verpakking, zoals bij de Happy Meals? Als kinderen ergens dol op zijn, is het speelgoed van hun favoriete figuren. Een handige truc van McDonald’s om kinderen ook dol te maken op ongezonde hamburgers.” Volgens foodwatch is het speelgoed in de Happy Meals een duidelijke vorm van kindermarketing, die ook verboden zou moeten worden.
Wie is de schuldige?
Dat marketing met aanlokkelijke kinderidolen niet mag is duidelijk volgens de regels. Maar wat de reclamecode niet preciseert, is in welke mate dit is toegestaan op sociale media kanalen. Platforms als Instagram, YouTube en TikTok hanteren een minimumleeftijdsgrens van 13 of 16 jaar. Dus in theorie zouden kinderen de ‘My Little Pony’-junkfood niet te zien krijgen. In de praktijk weten kinderen de leeftijdsgrens op Instagram echter handig te omzeilen, zoals ook de monitor uitwijst: “Evenals van andere sociale media weten we echter dat ook kinderen in de leeftijdsgroep 7 tot 13 jaar oud accounts aanmaken. Zij vermelden dan een hogere leeftijd”.
Foodwatch: “Door het gebrek aan duidelijke regelgeving over online kindermarketing kan iedereen met de vinger naar elkaar wijzen. Voedingsbedrijven die pronken met kinderidolen op Instagram & co beweren dat het niet op kinderen is gericht, vanwege de leeftijdsgrens. De social media kanalen leggen de schuld op hun beurt weer bij kinderen en hun ouders, omdat zij zich niet aan de grens houden. En ondertussen blijven kinderen overspoeld worden met fastfoodmarketing.”