Lifestyle & Gezondheid
Typography

NLMagazine Lifestyle & Gezondheid - “Er zijn nog zoveel feiten en fabels rondom koffie,” verzucht de Haarlemse ondernemer en koffie-expert Brian Brouwer. “Wat de meeste mensen bijv. niet weten is, dat koffie (net als o.a. brood) een versproduct is. De mensen kiezen uit onwetendheid en gemak voor inferieur spul. Ik wil hier graag verandering in brengen, het liefst vandaag nog.”

Evenementen liggen stil, tijd voor Kayah Koffie
Dat zijn geen loze woorden die zomaar even uit de lucht komen vallen. Brian weet wel degelijk waar hij het over heeft. Hij runt, naast zijn jarenlange mobiele koffieservice, zijn eigen merk koffie ‘Kayah Koffie’. De mobiele service verhuurt hij op congressen, beurzen en evenementen. Zo vraagt men hem om op bijvoorbeeld hun beursstand echte goede en kwalitatief hoogwaardige koffie te schenken voor hun klanten en voor de medewerkers die de stand bemannen. Brian werkt voor grote firma’s en reist met zijn koffie en alle noodzakelijke apparatuur dan ook heel wat af in Europa en fêteerde in onder andere Barcelona, Madrid, Sevilla vele opdrachtgevers; ervaring genoeg dus.

Vaste klanten en mobiele service
Brians eigen koffiemerk Kayah Koffie bestaat sinds 2010 en wordt gebruikt voor vaste klanten en voor zijn mobiele service. Door de coronamaatregelen is nu ook de losse levering aan bedrijven en particulieren in een stroomversnelling geraakt. Brian wil met Kayah Koffie kwalitatief hoogstaande koffie leveren bij de mensen thuis of op kantoor in de vorm van een soort abonnement. Door de data van het verbruik goed te interpreteren, weet Brian na een maand het koffiegebruik en de gewoontes van zijn klanten perfect in te schatten waardoor de levering automatisch kan worden gedaan. Op die manier heeft de klant de koffie altijd vers in huis. “Koffie is immers een versproduct dat je dus ook altijd zo vers mogelijk in huis wilt hebben”, verwoordt Brian.

Topkwaliteit
Aan de kwaliteit van de koffie doet Brian geen concessies. Wat je momenteel ziet bij de online koffieabonnementen, is dat de koffie met de post in een gesealde verpakking wordt verstuurd. Super natuurlijk, je hoeft immers de deur niet meer uit en je krijgt de koffie voor een redelijke prijs wanneer jij dat maar wilt. Echter, zoals gezegd is koffie een versproduct en gewone verpakking voor verzending per post, leidt ertoe dat de kwaliteit achteruit holt. “Dat wil ik niet. Daarom bezorgen we nu, als tussenoplossing, zelf in Haarlem en omstreken en wel op de fiets. Meteen ook duurzaam”, grinnikt hij. ”Aan een oplossing voor de verpakking wordt momenteel hard gewerkt zodat we binnenkort ook duurzaam via de post kunnen bezorgen”.  

Rechtstreeks uit Colombia
Naast zijn werk zit het helpen van andere mensen in Brian’s bloed. Door zijn vrijwilligerswerk bij de PUM (een organisatie in Den Haag waarbij ondernemers hun kennis willen delen met ondernemingen in ontwikkelingslanden) is hij. in o.a Granada en Colombia in contact gekomen met de lokale koffieboeren, op het moment dat er een vredesverdrag was getekend met de Guerillastrijders. Het was voor de voormalige rebellen lastig om weer te integreren en weer over te schakelen van het telen van cocaïne naar de oorspronkelijke teelt: koffie. Brian heeft zijn kennis en ervaring ingezet met het, zonder enige tussenhandel in de markt zetten van hun koffie. In Nederland is Brain er vervolgens in geslaagd een partij te vinden die de koffie hier importeert. Kayah Koffie ondersteunt hiermee de organisatie Tejipaz in Granada (Colombia).

Meer informatie Brian’s koffie en andere aanverwante producten vindt u op https://tejipaz.org

Jos de Jong

Drogisterij

Quote

Lifestyle nu.nl

18 april 2021

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Body & Fit