21
Thu, Nov

Lifestyle & Gezondheid
Typography

Maatschappij & Lifestyle – Iedere dag eten miljoenen Amerikanen in een fastfood restaurant, van hamburgers tot pad thai.

In iedere stad in de VS zijn er tientallen fastfood restaurants waar Amerikanen ontbijten, lunchen, dineren en afhalen. Deze trend ontstond in de VS aan het eind van de jaren 50 van de vorige eeuw. Bij ons duurde het tot begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw voordat McDonalds in Nederland populair werd. Inmiddels zijn we ook bekend met Kentucky Fried Chicken, Subway en andere ketens en gaan steeds meer Nederlanders ook voor een snel ontbijt naar een vestiging van McDonalds, vooral langs de snelwegen.

Om een beetje een indruk te krijgen van de omvang van deze fastfood industrie in de VS, hebben we onderstaand een tabel toegevoegd. Ter illustratie: In 2019 was deze industrie in de VS goed voor een omzet van ruim 200 miljard dollar.

 

Plaats

Bedrijfsnaam

Categorie

Omzet in miljarden Dollars

1

McDonalds

Hamburgers

   40,41

2

Starbucks

Koffie/Snacks

   21,55

3

Chick-fil-A

Chicken

   11,00

4

Taco Bell

Global

   11,00

5

Burger King

Hamburgers

   10,00

6

Subway

Sandwich

   10,30

7

Wendy’s

Hamburgers

      9,87

8

Dunkin

Snacks

      9,22

9

Domino’s

Pizza

      7,10

10

Panera Bread

Sandwich

      5,93

Bron: visualcapitalist.com
Uit deze tabel is overduidelijk af te lezen dat de doorsnee-Amerikaan nog steeds vooral gek is op ‘zijn’ hamburger. Er bestaan in de VS ongeveer 50 verschillende fastfoodketens waarvan er 14 hamburgers als belangrijkste item serveren. Bij elkaar opgeteld levert dat een omzet op van ruim 80 miljard dollar. Ver daarachter komen de restaurants die vooral ‘snacks’ verkopen, 14 ketens in totaal met een omzet van 36 miljard dollar. Daartoe behoren Starbucks (veruit de grootste), Dunkin (donuts) en Dairy Queen.

En dan zijn er 9 ketens die vooral kip verkopen en nog eens 9 die zich onderscheiden met sandwiches, ieder goed voor een omzet van ongeveer 27 miljard dollar. De pizza is ook onverminderd populair en daarvoor wordt ruim 20 miljard dollar uitgegeven. De lijst wordt aangevoerd door Domino’s en Pizza Hut, formules die we ook in Nederland zien.

 

De impact van COVID-19 op deze industrie?
Bovenstaande omzetgegevens zijn van vóór de COVID-19 uitbraak. Uiteraard heeft COVID-19, net zoals in Nederland, grote impact op de (fast) foodindustrie. Ook in de VS moesten (fastfood) restaurants zich aanpassen en zijn er honderden gesloten. McDonalds moest maar liefst 200 van de 14.000 vestigingen sluiten, Dunkin Donuts sluit voor het einde van dit jaar ruim 450 vestigingen en Starbucks sloot gedurende deze zomer ruim 400 vestigingen. Opvallend is dat de (fastfood) restaurants met een sterke ‘online’ zichtbaarheid, minder last hebben van de COVID-19 maatregelen dan bedrijven met alleen een fysieke aanwezigheid. En de vestigingen met een ‘drive through’ faciliteit hadden ook minder last van omzetverlies.

 

Verschillen tussen de VS en Nederland?
In dat opzicht zijn de verschillen met Nederland niet zo groot. Ook in Nederland is sinds de uitbraak van COVID-19 duidelijk sprake van een groei van de bezorging van maaltijden aan huis en hebben fysieke vestigingen het zwaar. Goed nieuws dus voor thuisbezorgd.nl dat haar omzet iedere maand stevig ziet groeien.

Het grootste verschil met de VS blijft, dat Amerikanen fastfood grootverbruikers zijn en Nederlanders minder vaak een fastfood restaurant bezoeken. Of dat zo blijft waag ik te betwijfelen; ook de Nederlandse consument zoekt steeds meer naar gemak en een snelle hap…

 

French Paulitz

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden