24
Sun, Nov

Politiek & Maatschappij
Typography

NL Magazine Politiek - Net nu Europa zich komende maanden buigt over cruciale voedselwetgeving, pompt Coca-Cola geld in de sponsoring van het voorzitterschap van de Europese Unie. Coca-Cola is hiermee dus officieel 'platinum partner' geworden van het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie! Op deze manier verwerft Coca Cola. Door sommigen de ‘Junkfood gigant’ genoemd, een sterkere positie in het centrum van de ‘Brusselse’ macht. 

 

De Duitse ZDF journalist Leifert fotografeerde  dit reclamebord bij een bijeenkomst van de Raad van de Europese Unie.

Gaat het niet een beetje erg ver als de politiek rechtstreeks en ongegeneerd wordt gesponsord door voedselreuzen als Coca-Cola? Wat voor invloeden heeft dit op de politieke besluitvorming en op wat er uiteindelijk op jouw bord terechtkomt?

Cruciale periode voor beter voedselbeleid

Gedurende de komende maanden staat belangrijk voedselbeleid op de Europese agenda. Wat gaan Roemenië en haar officiële partner Coca-Cola dan doen? Denk eens aan de herziening van de algemene levensmiddelenwetgeving en het besluit over een nieuw voedselkeuzelogo. Maar vergeet ook zeker niet de suikerheffing voor frisdrankfabrikanten die steeds meer steun krijgt. En wat te denken van de groeiende weerstand tegen de opdringerige kindermarketing van junkfood.

FOX, verre reizen van ANWB | FOX.nl 

Heeft Coca-Cola wellicht haar hand overspeeld met deze botte poging om politieke toegang te kopen?

Het is duidelijk dat het gros van de Europese mensheid niet wil dat Coca-Cola politieke invloed kan kopen. Is het eigenlijk niet volstrekt onaanvaardbaar dat er partnerschappen bestaan tussen hoge politieke posities en bedrijven en dan met name met dit soort grote multinationals? Foodwatch: ‘Wij staan voor een democratisch Europees beleid dat de belangen van de burgers vooropstelt. Er moet een einde komen aan de schaamteloze lobby, sponsoring en politieke invloed van de voedingsindustrie. Sluit je daarom aan bij de eis om de Coca-Cola's van deze wereld uit het hart van de Europese politiek te halen en Doe mee aan onze e-mailactie

 

Jos de Jong
Bron: foodwatch

Quote

NOS politiek

e-Matching