15
Fri, Nov

Politiek & Maatschappij
Typography

NLMagazine Politiek & Maatschappij – Een paar weken geleden publiceerden 4 zeer ervaren wetenschappers het rapport ‘Grenzeloze Verzorgingsstaat’ (openbaar gemaakt en makkelijk te downloaden als PDF). U moet er wel even voor gaan zitten, want het rapport telt maar liefst 224 pagina’s maar, er zijn meerdere korte samenvattingen in verwerkt zodat u de belangrijkste feiten in een half uurtje kunt verwerken.

Het rapport maakt een eerder rapport uit 2003 van het CBS weer actueel en voegt nieuwe inzichten toe. Overigens best wel opmerkelijk dat er sinds 2003 weinig tot geen informatie over immigratie meer is gepubliceerd terwijl immigratie in Nederland en de Europese Unie al jaren een belangrijk thema is.

In de voorbije jaren wilde men (vooral in politiek en openbaar bestuur) immigranten liever niet langs de financiële meetlat leggen en evalueerde men liever het immigratiebeleid dan mensen. Dat staat haaks op al het andere overheidsbeleid waarbij wel zorgvuldige afwegingen worden gemaakt ten aanzien van de kosten en baten zoals bijvoorbeeld bij de aanleg van wegen en dijken of de introductie van medicijnen in een verzekeringspakket. De schrijvers van dit rapport zijn van mening dat het maken van keuzes aan de politiek en bestuur zijn, maar dringen daarbij wel aan op transparantie ten aanzien van de kosten en de baten, ook wanneer het om immigratie gaat. NB: de schrijvers van het onderzoek hebben voor al hun conclusies en bevindingen data gebruikt van het Centraal Bureau voor de Statistiek en diverse andere relevante bronnen zoals CPB en PBL.


Een blik op de laatste 4 decennia
In de jaren zeventig van de vorige eeuw begon de toename van immigratie, in eerste instantie vooral veroorzaakt door gezinshereniging van Turkse en Marokkaanse gastarbeiders. In de jaren tachtig kwamen daar landgenoten bij uit Suriname, in de jaren negentig gevolgd door immigranten uit de voormalige Sovjet-Unie, Joegoslavië en Oost Europese landen.

Door het vrije arbeidsverkeer in de Europese Unie is sinds 2000 de immigratie van goedkope arbeidskrachten versneld gegroeid, gevolgd door duizenden immigranten in 2015 en 2016 uit crisisgebieden in het Midden-Oosten en aangrenzende landen als Afghanistan en Irak. Ook uit niet-crisisgebieden als Marokko en Tunesië komen nu nog jaarlijks enkele duizenden immigranten hun geluk in Nederland beproeven.

Er zijn verschillende internationale verdragen waardoor Nederland gedwongen wordt om immigranten op te nemen. Zo is er het ‘VN Vluchtelingenverdrag’ en zijn er diverse Europese verdragen waardoor Nederland al langer niet meer soeverein is in het maken van eigen keuzes. Mocht Nederland alsnog overwegen om een bepaalde vorm van soevereiniteit terug te halen, dan vereist dat stevige politieke wil. De vraag is of er in Nederland nog partijen zijn die dat aandurven?


Wat heeft immigratie de afgelopen decennia in Nederland gekost?
Opvallende cijfers!
De Nederlandse bevolking groeit dus stevig door dankzij immigratie en niet door autonome groei van de bevolking. In 2019 telden we ruim 17 miljoen inwoners en daarvan is 13% in het buitenland geboren (eerste generatie) en 11% kind van immigranten (tweede generatie).

De totale netto kosten van immigratie bedroegen in de periode 1995-2019 gemiddeld 17 miljard euro per jaar. In 2016 piekten de netto kosten op 32 miljard euro vooral door de vluchtelingencrisis.

De totale kosten over de periode 1995-2019 bedroegen 400 miljard euro, een bedrag in de orde van grootte van alle aardgasbaten sinds het begin van de gaswinning tot en met nu.

Opvallend is dat immigranten uit Japan, Noord-Amerika, de Britse eilanden, Scandinavië en Zwitserland een forse positieve bijdrage leveren van rond de tweehonderd duizend Euro per immigrant.

Immigratie uit niet-westerse regio’s is meestal negatief voor de schatkist. Dat geldt vooral voor de herkomstregio’s Caraïben, Pakistan, Turkije en Noord-, Centraal- en West-Afrika met netto kosten van twee à vierhonderd duizend Euro, Marokko (vijfhonderd duizend Euro p/p) en de Hoorn van Afrika en Soedan (zeshonderd duizend Euro p/p).

Studiemigratie kost gemiddeld netto € 75.000 en gezinsmigratie kost de schatkist gemiddeld bijna driehonderd duizend Euro per immigrant. De netto kosten voor asielmigratie bedragen gemiddeld bijna vijfhonderd duizend Euro per immigrant.


De kosten van immigratie bij ongewijzigd beleid
Op basis van exact dezelfde parameters (bron: CBS) hebben de onderzoekers in het rapport een cijfermatige prognose gemaakt wanneer we in Nederland zouden doorgaan met een ongewijzigd immigratiebeleid. Bij ongewijzigd beleid zouden de kosten voor immigratie (2020 - 2040) 600 miljard Euro bedragen.


Hoe nu verder?
De gevolgen van immigratie zijn duidelijk zichtbaar; woningtekorten lopen verder op, het onderwijs heeft moeite met het opvangen van kinderen met een taalachterstand en de zorgsector staat onder grote druk door toenemende vergrijzing en een snel toenemende bevolking. De kosten voor de zorg lopen jaarlijks met vele miljarden op...

Onze zorgvuldig opgebouwde verzorgingsstaat komt onder steeds grotere druk te staan en wanneer er geen duidelijk beleid komt ten aanzien van immigratie zal ook het zo gekoesterde solidariteitsbeginsel het begeven.

Met de verkiezingen in zicht lijkt het alsof alle partijprogramma’s dit lastige thema angstvallig vermijden en duidelijk beleid ontbreekt. Welke partij of politicus durft het aan dit eindelijk bespreekbaar te maken en noodzakelijke keuzes te maken?

French Paulitz

Quote

NOS politiek

e-Matching