Politiek & Maatschappij
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – Verstrekkers van risicokapitaal zeggen vaak: ‘Competition is for losers’. Met andere woorden, opereren in een markt met veel concurrentie is veelal tijd- en geldrovend en levert vaak magere winsten op.

Dus probeer altijd onderscheidend te zijn zodat je kunt opereren in een markt (of marktsegment) waar nog weinig, of bij voorkeur geen, concurrentie bestaat.

Door met nieuwe (lees: innovatieve) diensten en/of producten te komen, kun je voor een bepaalde tijd opereren zonder concurrentie. Da’s natuurlijk prettig voor je omzet en vooral je winstgevendheid want je kunt een hoge prijs vragen; je levert immers iets dat waarde heeft of waarde creëert. En vaak zijn consumenten of bedrijven bereid daar een premiumprijs voor te betalen.


Hoe wordt je organisatie innovatief?
Jaren van diepgaand Onderzoek van Doblin (een dochteronderneming van Deloite) heeft tot verrassende resultaten geleid. Zo blijkt onder andere dat de meeste innovaties niet afkomstig zijn van technologische- of andere bijzondere ontdekkingen, maar dat er een tiental vaste categorieën bestaat waaruit de meeste vernieuwingen voortkomen. Onderstaand is een mooi voorbeeld van vernieuwingen die ‘achter de schermen’ plaatsvinden en dus niet direct zichtbaar voor klanten van een onderneming.

Daarbij valt McDonalds op met een vernieuwing in het assortiment waardoor het ontbijt een belangrijke bijdrage ging leveren aan de omzet. Inmiddels is 25% van de omzet afkomstig uit het ontbijt en levert het ontbijt de hoogste margebijdrage. Maar ook Google valt op doordat medewerkers de kans kregen om te experimenteren met als resultaat nieuwe diensten als Gmail en Google News.

Wanneer je denkt aan direct zichtbare innovatie voor consumenten, wordt Apple vaak als voorbeeld genoemd (denk aan de iPhone en iPad). Daarbij zijn niet alleen deze producten de belangrijkste innovaties, maar vooral de diensten die erbij worden geleverd (appstore etc.). Daarmee levert Apple een gesloten ecosysteem waar je, als je daar eenmaal aan verslaafd bent gemaakt, bijna geen afscheid meer van kunt nemen. Resultaat: stijging van de omzet en explosieve groei van de nettowinst.


De absolute winnaar in Retail ervaring - een voorbeeld van vernieuwing in klantbeleving
Iedereen weet dat Amazon ooit begon als een digitale boekhandel die is uitgegroeid tot een Retail grootmacht met een duizelingwekkende omzet en beurswaarde van meer dan duizend miljard US dollar. Een van de aandrijvers van de groei van Amazon is ‘Amazon Prime’, het abonnement waarmee je extra diensten krijgt aangereikt en dat inmiddels meer dan 150 miljoen leden telt.

Als lid kom je in aanmerking voor gratis levering aan huis en in sommige regio’s garandeert Amazon levering aan huis binnen nota bene 2 uur. Velen hielden dit voor onmogelijk, maar Amazon maakt haar beloften keer op keer waar. En ook de bijbehorende videodienst, genaamd Prime, groeit als kool.....................

Andere voorbeelden zijn Nespresso, met Nespresso club en kledingmerk Patagonia, zij bieden prettige klantervaringen aan en daarmee binden ze loyale, terugkerende klanten aan hun merk.

Kortom, innovatie zit ‘m niet alleen in een nieuw product of dienst.
Wil je meer weten over het onderzoek van Doblin, raadpleeg dan https://doblin.com/dist/images/uploads/TenTypesInnovation.pdf

French Paulitz

Greenchoice

Quote

NOS politiek

e-Matching