24
Sun, Nov

Politiek & Maatschappij
Typography

NLMagazine Maatschappij/Economie - Het aantal mensen dat internet dagelijks gebruikt groeit nog steeds en ook de hoeveelheid tijd die mensen doorbrengen op allerlei websites neemt toe. Daarbij vormen zoekmachines het verbindende element en zijn daarmee verantwoordelijk voor het overgrote deel van al het internetverkeer.

Google is bijna alleenheerser met meer dan 80 miljard bezoekers per maand (inclusief Youtube), alleen in landen als China en Rusland legt Google het af; daar beschikken ze over hun ‘eigen’ versie van Google met respectievelijk Baidu en Yandex.

Hoe ziet die top 100 eruit?
Zoals gezegd, Google en Youtube zijn de allergrootsten, kort daarop volgen Facebook, Baidu en Wikipedia. In onderstaande tabel staan de 10 grootste websites ter wereld onder elkaar, de diensten van typische app platformen als Wechat en Snapchat zijn in dit onderzoek niet meegenomen. 

Positie

Domeinnaam

Aantal bezoekers per maand (in miljarden)

1

Google.com

60,49

2

Youtube.com

24,31

3

Facebook..com

19,98

4

Baidu.com

  9,77

5

Wikipedia.org

  4,69

6

Twitter.com

  3,92

7

Yahoo.com

  3,74

8

Pornhub.com

  3,36

9

Instagram.com

  3,21

10

Xvideos.com

  3,19

(*bron: similarweb.com, augustus 2019)

Wat veroorzaakt de groei van het internetverkeer?
Met dank aan onze smartphones, die tegenwoordig allemaal beschikken over hoge kwaliteit beeldschermen, een krachtige processor en 4G mobiel internet, zijn videodiensten als Youtube, TikTok en Vimeo explosief gegroeid. Ook is het spelen van spelletjes aantrekkelijker geworden en streaming diensten als Netflix dragen ook bij aan de groei van internetverkeer. Daarbij is het vermeldenswaardig dat het gebruik van porno websites substantieel bijdraagt aan het internetverkeer; in bovenstaande top 10 worden 2 grote spelers vermeld (Pornhub op 8 en Xvideos op 10) die samen met XNXX (plaats 13) goed zijn voor meer dan 9 miljard bezoekers per maand (december 2019).


De geografische spreiding van de grootste spelers

Meer dan 60 van de 100 grootste websites zijn afkomstig uit de VS en van daaruit hebben zij forse marktaandelen opgebouwd in Europa en andere delen van de wereld; Google is minstens zo populair in Europa als in de VS en ook Amazon, Facebook en Netflix zijn buiten de VS grote spelers.

China is inmiddels een goeie tweede met 15 websites in de top 100; niet vreemd met een thuismarkt van meer dan 1,4 miljard inwoners. Met zo’n grote thuismarkt is internationale expansie niet direct noodzakelijk en toch zijn bijvoorbeeld Tencent en Alibaba op zoek naar nieuwe markten buiten China.

De grote vraag is: Zijn Chinese websites in staat om, net zoals Amerikaanse websites, buiten hun eigen thuismarkt een dominante positie te verkrijgen? Bijvoorbeeld in de VS, met Baidu als alternatief voor Google? Gezien de kille relatie tussen China en de VS zie ik dat niet gebeuren, zeker niet wanneer Donald Trump voor een tweede ambtstermijn wordt herkozen; de tijd zal het leren.

French Paulitz

 

Quote

NOS politiek

e-Matching