24
Sun, Nov

Politiek & Maatschappij
Typography

NLMagazine Maatschappij/Economie - Zo’n 15 jaar geleden waren de vooruitzichten voor de muziekindustrie ronduit zorgelijk met dank aan internet, dat illegale downloads van muziek mogelijk maakte, waardoor de inkomsten zo ongeveer werden gehalveerd.

Dat raakte niet alleen de artiesten zelf, maar ook het voortbestaan van bekende muziek-labels was niet langer vanzelfsprekend. Met name Napster werd in die periode gehaat, de gouden tijden van album en CD verkopen waren definitief voorbij.


Hoe ziet de muziekwereld er tegenwoordig uit?

Allereerst is de kwaliteit van de infrastructuur van het internet (breedband verbindingen) enorm verbeterd en ook de mobiele infrastructuur is dankzij 4G-verbindingen prima geschikt voor het streamen van muziek of video. Hierdoor is de populariteit (en vooral de kwaliteit) van diensten als Spotify en Netflix toegenomen en tevens ook de bereidheid van consumenten om voor dergelijke diensten te betalen. Deze bereidheid om betalen blijkt uit het feit dat de muziekindustrie na jaren van sappelen, de omzet de laatste jaren weer heeft zien toenemen (in 2018 zelfs met 12%) met in de VS een jaaromzet die inmiddels meer dan 10 miljard US Dollar bedraagt.

Daarvan nemen Spotify en Apple Music een groeiend deel van de omzet voor hun rekening, maar ook partijen als Amazon en Google zijn in de VS belangrijke leveranciers van muziekdiensten. Om beter inzicht te verkrijgen in de wijze waarop de omzet wordt verdeeld, hebben we onderstaand een schema toegevoegd dat Spotify ter illustratie gebruikt.

 

Hoe komt de omzet tot stand?
Het verdienmodel is heel simpel; iedere keer dat een nummer wordt afgespeeld, betaalt de streamingdienst (Spotify, Apple Music of anders) een bedrag aan de eigenaar van het betreffende nummer. Die eigenaar is in de meeste gevallen een muziek-label (de producent waar de artiest onder contract staat). De royalty's voor de artiesten zijn afhankelijk van het type contract dat de artiest met het muziek-label heeft.

In onderstaande tabel staat per dienstverlener het bedrag dat per stream wordt betaald. Zoals je ziet zijn de verschillen aanzienlijk. Napster betaalt een relatief hoog bedrag per stream, maar met een marktaandeel van slechts 1% in de VS, is de kans erg klein dat jouw nummer vaak zal worden gedraaid. Je kunt dan beter zijn aangesloten bij Youtube of Spotify, alleen is bij hen de betaling per stream weer minder aantrekkelijk.

 

Dienstverlener

Betaling per stream (US Dollar)

Aantal streams om 1 Dollar te verdienen

Napster

$0.019

53

Tidal

$0.0125

80

Apple Music

$0.00735

136

Google Play Music

$0.00676

147

Deezer

$0.0064

156

Spotify

$0.00437

229

Amazon

$0.00402

249

Pandora**

$0.00133

752

YouTube

$0.00069

1,449

 

De toekomst van streamingdiensten – wat kunnen we verwachten?
De tarieven (bedrag per stream) die contractueel zijn vastgelegd, dateren uit de periode dat de muziekindustrie zat te springen om nieuwe inkomsten. Bovendien hebben bedrijven als Spotify en Apple een beursnotering waardoor omzet en vooral winsten publiek geheim zijn. Muziek-labels en artiesten willen daar graag van meeprofiteren.

Het behoeft dan ook geen verdere uitleg dat de kosten van abonnementen zullen gaan stijgen. En streamingdienstverleners weten dat de meeste consumenten echt geen afscheid nemen van hun streamingdienst(en) als ze een paar Euro per maand meer moeten gaan betalen.
En afscheid nemen zal zeker niet gebeuren wanneer de streamingdiensten ook hun service gaan verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een aanbod dat nog beter is afgestemd op persoonlijke voorkeuren en de mogelijkheid ‘live’ aanwezig te zijn bij optredens van artiesten.

Deze industrie is nog erg jong en heeft een toekomst die er veelbelovend uitziet. Of alle artiesten daar ook van meeprofiteren? De tijd zal het leren.


French Paulitz

Quote

NOS politiek

e-Matching