Team onthult aankomst van hun eerste bemande vliegtuig op hun zomerevenement ‘Cleaner Skies’
NL Magazine Techniek - Het prototype waterstofvliegtuig van het Delftse studententeam AeroDelft, Phoenix PT, is klaar voor de eerste vlucht. Afgelopen week heeft het team ook het bouwpakket ontvangen van hun bemande vliegtuig, die zij in de komende jaren zullen ombouwen om op waterstof te laten vliegen.
Beide mijlpalen werden onthuld op hun evenement, genaamd ‘Cleaner Skies’, waarmee zij het academische jaar hebben afgesloten. Dit markeert het begin van hun vliegtest-fase, waarmee ze hun doel van duurzame luchtvaart werkelijkheid zullen maken.
Teammanager Jan-Willem van Zwieten: “Nu de ontwikkelingsfase grotendeels achter de rug is, zijn wij overtuigd dat onze Phoenix zal opstijgen om de weg naar een schone lucht te banen.”
Het ontwerp van Phoenix PT was in februari al onthuld en is nu klaar voor de eerste vlucht. Als eerste zal een vlucht op batterijen plaatsvinden, gevolgd door een op gasvormige waterstof en uiteindelijk op vloeibare waterstof. In zijn presentatie legt Prototype Technical Manager Sam Rutten uit hoe de verschillende systemen voor alle drie de vluchtstadia zijn ontworpen en getest. Zijn boodschap is duidelijk: “Vorig jaar ontwierpen we de systemen, dit jaar bouwden wij het toestel en komend jaar zullen we vliegen met Phoenix PT.”
Tegelijkertijd heeft heeft AeroDelft gewerkt aan het waarmaken van hun uiteindelijke doel: vliegen met Phoenix FS, een bemande vlucht in een ‘full scale’ vliegtuig op vloeibare waterstof. Het team ontving slechts een week geleden hun eerste echte vliegtuig, een bouwpakket van de Sling 4, een vierzits vliegtuig. Het afgelopen jaar bestond uit het onderzoeken en testen van interne componenten voor het toestel. Fullscale Technical Manager Matthew Dekkers benadrukt dat een ander belangrijk onderdeel van zijn project bestaat uit het sluiten van deals met bedrijven die belangrijke onderdelen leveren, zoals de elektromotor en het vliegtuig zelf: “Van de grote puzzel die wij gedurende het afgelopen jaar hebben moeten oplossen was het vliegtuig het ontbrekende stukje. Nu we eindelijk ons eigen toestel hebben, kunnen we de systemen die we in het afgelopen jaar hebben ontwikkeld integreren.”
Het evenement bevatte interessante technische details van het project. Zo werd er beeldmateriaal van de eerste taxitest van Phoenix PT laten zien en was er een virtual-reality tour die de waterstofsystemen in Phoenix FS, een ander puzzelstuk, liet zien. Het team organiseerde ook een paneldiscussie waarin de testruimte en mogelijkheid voor certificatie van experimentele vliegtuigen in Nederland werd besproken. Hier benadrukten de studenten en experts uit de sector het belang van meer mankracht in certificatieorganen. Dit zou testen met experimentele vliegtuigen makkelijker maken en duurzame ontwikkeling in de luchtvaart bevorderen.
Het evenement markeerde voor de studenten het eind van dit academische jaar. Een centraal thema door de jaren heen, benadrukt door Team Manager van Zwieten, was het verlangen naar progressie richting een betere toekomst. Door het uitdagende karakter van dit soort projecten en de beperkte tijd waarin het wordt ontwikkeld heeft het team onvermijdelijke vertraging opgelopen. Desalniettemin blijft het team vastberaden en beseffen ze het belang van hun werk. Rutten: “De wereld denkt dat waterstoftechnologie ingewikkeld is en slechts langzaam ontwikkelt binnen de luchtvaart maar wij laten zien dat het nu gaande is en toepassingen al op de loer liggen. Door het gewoon te doen, te testen, te falen en te leren maken wij het mogelijk.”
Achtergrondinformatie
AeroDelft is een studententeam verbonden aan de TU Delft, bestaande uit meer dan vijftig studenten van verschillende nationaliteiten en studieachtergronden die op vrijwillige basis toe werken naar duurzame luchtvaart. Ze willen dit doen met het bouwen en promoten van een vliegtuig dat vliegt op vloeibare waterstof. Doordat waterstof een grote energiedichtheid heeft en alleen waterdamp als emissie creëert, geloven zij dat het de toekomst van de luchtvaart zal vormgeven. In een sector die slechts langzaam verandert wil AeroDelft een extra push zijn voor grote luchtvaartbedrijven om volop in te zetten op duurzame luchtvaart.