NLMagazine Wetenschap & Techniek, Sport & Vrije Tijd - Via diverse kanalen heeft Harley-Davidson de lancering van een ‘high performance’ custommodel aangekondigd, waarvan de onthulling op 13 juli 2021 zal volgen.
Harley zelf spreekt over ‘Van Evolutie naar Revolutie’ en ‘bereid je voor op een power en performance die alle verwachtingen overtreft’.
Het is eenvoudig in te vullen dat hiermee het eerder getoonde custommodel wordt bedoeld met het nieuwe Revolution Max 1250 motorblok met vloeistofkoeling, dat ook wordt gebruikt in de recent gelanceerde Pan America 1250.
Daaruit wordt op de Pan America al 145 PK gehaald, op de nieuwe Custom zou dat getal zelfs nog wat hoger kunnen worden, met een laag gewicht.
In tegenstelling tot de Pan America, Harley's eerste adventuremodel, is de Custom meer een motorfiets zoals de huidige fanbase van het Amerikaanse merk die graag ziet, minder bedoeld om compleet nieuwe marktsegmenten te ontsluiten, zoals eerder wel gebeurde bij de LiveWire en de positief ontvangen Pan America.
Bronx op pauze
Voordat de nieuwe CEO Jochen Zeitz het bedrijf bijstuurde, waren de Custom en Pan America al aangekondigd, maar zou er ook nòg een nieuw model met hetzelfde motorblok komen; een naked bike met de naam Bronx. Die is even op pauze gezet, wat ook lijkt te gelden voor de Chinese 338-Harley voor de Aziatische markt. Door nu eerst voor de Custom te gaan, lijkt Zeitz vooral de bestaande fanbase weer iets vertrouwds te willen geven. Die zullen alleen de waterkoeling moeten accepteren, maar nu dan in een traditioneel Harley-uiterlijk. Een gegeven waarvan de impact bij de conservatieve fans niet altijd even goed zal vallen, zoals tussen 2001 en 2017 nog bleek bij de V-Rod.