Door Jos de Jong - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid – Waarom is netwerkmarketing zo populair? Waarom komt deze bedrijfsvorm zo veel voor? Wat zijn nu eigenlijk de voordelen en waarom maken zo veel bedrijven, instellingen en personen gebruik van dit fenomeen? Allemaal veel gestelde, maar ook hele logische vragen gezien de economische veranderingen van nu en de vooruitzichten voor de toekomst.
Wat is netwerkmarketing
In de huidige snel veranderende (zaken)wereld biedt netwerkmarketing een intrigerende en succesvolle benadering van ondernemen. Deze bedrijfsvorm heeft zich ontwikkeld tot een veelbelovende pijler van onze toekomstige economie. De invalshoeken van netwerkmarketing zijn heel anders dan in de huidige traditionele economie waarin bijvoorbeeld een product zes bedrijfskolommen c.q. -geledingen doorloopt, die ieder op zich kosten maken en een winstmarge aan een product toevoegen.
Zo wordt bijvoorbeeld een Nikki gymschoen prijstechnisch in een goedkoop land voor een appel en een ei ofwel een paar dollars (al dan niet door jeugdarbeid) gemaakt, maar vervolgt het zijn weg van producent, naar exporteur, importeur, groothandel, detaillist en komt dan uiteindelijk bij de consument terecht die voor diezelfde schoen misschien wel € 180 moet neertellen.
Samenwerken
Een belangrijk onderdeel van netwerkmarketing is samenwerking, samen werken aan een beoogd resultaat waarbij onderlinge concurrentie een onbeduidende rol speelt. Samen werken aan een gigantisch eindresultaat dat vanwege de opzet van deze bedrijfsvorm vrijwel niet haalbaar is binnen de huidige economisch principes met de eerdergenoemde 6 bedrijfsgeledingen c.q. kolommen. Netwerkmarketing draait om samenwerking, waarbij distributeurs profiteren van elkaars succes. In tegenstelling tot traditionele bedrijfsmodellen, waarbij concurrentie vaak overheerst, biedt netwerkmarketing een positieve omgeving waarin iedereen kan gedijen. Deze samenwerking bevordert groei en wederzijds succes.
Toegankelijkheid en diversiteit
Een van de grote voordelen van netwerkmarketing is de toegankelijkheid. Mensen met allerlei verschillende achtergronden en opleidingsniveaus kunnen deelnemen aan deze vorm van economie en hoeven geen enorme kapitaalinvesteringen te doen. Dit democratische aspect van deze bedrijfsvorm heeft het voor velen mogelijk gemaakt om zelfstandig ondernemer te worden.
Persoonlijke ontwikkeling
Netwerkmarketing moedigt persoonlijke ontwikkeling aan. Distributeurs leren waardevolle vaardigheden zoals communicatie, leiderschap en verkoop. Het bevordert zelfvertrouwen en empowerment, wat niet alleen zakelijk succes maar ook persoonlijke groei stimuleert.
Voordelen netwerkmarketing
Netwerkmarketing biedt diverse voordelen ten opzichte van de huidige traditionele economie, die beperkte concurrentie en andere positieve aspecten van deze bedrijfsvorm kunnen verklaren:
-
Minimale opstartkosten: In netwerkmarketing zijn de opstartkosten over het algemeen veel lager dan bij het starten van een traditioneel bedrijf. Vaak is slechts een relatief kleine investering nodig om deel te kunnen uitmaken van een netwerkbedrijf. Het in de meeste gevallen relatief lage instapniveau maakt het ook voor mensen met beperkte financiële middelen haalbaar om zelfstandig ondernemer te worden.
-
Geen voorraadbeheer en inventaris vereist: In de meeste netwerkmarketingbedrijven hoeven distributeurs geen voorraden van producten in te kopen hetgeen hen kosten bespaart voor opslagruimte, logistieke werkzaamheden en financiële risico's die gepaard gaan met het houden van voorraad; de producten worden immers vrijwel altijd rechtstreeks vanuit het bedrijf aan klanten geleverd. Soms hebben distributeurs wel kleine voorraden in huis
-
Geen overheadkosten: In netwerkmarketing is er voor distributeurs geen noodzaak van het huren van fysieke winkels of kantoren, waardoor men lagere overheadkosten heeft. Immers, er zijn geen kosten voor huur, nutsvoorzieningen, personeel, voorraadbeheer etc.
-
Ondersteuning en training: Netwerkmarketingbedrijven bieden vaak uitgebreide training en ondersteuning aan hun distributeurs. Dit kan variëren van verkoop- en marketingtrainingen tot persoonlijke ontwikkelingsprogramma's. Hierdoor kunnen distributeurs hun vaardigheden ontwikkelen om succesvol te worden en te zijn in hun eigen zelfstandige onderneming.
-
Flexibiliteit: Een ander voordeel van netwerkmarketing is de flexibiliteit van werken. Distributeurs hebben de vrijheid om hun eigen werkschema's te bepalen en kunnen meestal gewoon vanuit huis werken. Zij kunnen hun onderneming aanpassen aan hun persoonlijke behoeften en verplichtingen, waardoor zij een voor hen passende balans kunnen creëren wat tussen werk en privéleven.
-
Commissies en bonussen: Distributeurs verdienen commissies en bonussen op basis van hun performance, verkoopprestaties en de verdiensten van hun team. Hierdoor kan men aanzienlijke inkomsten genereren, zelfs als men met minimale opstartkosten is gestart.
Minimale concurrentie
Minimale concurrentie in netwerkmarketing kan worden toegeschreven aan verschillende factoren:
-
Niche focus: Netwerkmarketingbedrijven richten zich vaak op specifieke niches en/of marktsegmenten. Men onderscheidt zich van grootschalige en algemene bedrijven en wordt er aan distributeurs een gerichte markt en marktstrategie aangeboden.
-
b. Beperkte distributienetwerken: In vergelijking met grote retail-ketens werken netwerkmarketingbedrijven meestal met kleinere distributienetwerken. Hierdoor kan de kwaliteit van de service worden behouden en richt men zich op persoonlijke relaties.
-
c. Klantloyaliteit: Netwerkmarketing is gebaseerd op het opbouwen van langdurige relaties tussen distributeurs en klanten. Deze relaties kunne leiden tot een prettige klantloyaliteit, iets wat concurrenten in het huidige bestaande economische stelsel met haar diverse geledingen in de bedrijfskolom moeilijk kunnen evenaren.
-
d. Focus op opleiding: Goede functionerende netwerkmarketingbedrijven leggen de nadruk op opleiding en persoonlijke ontwikkeling van distributeurs, waardoor deze effectief kunnen functioneren.
Netwerkmarketing, een aantrekkelijke bedrijfsvorm
Hoewel er nog steeds uitdagingen en vooroordelen zijn met betrekking tot netwerkmarketing, tonen de voordelen aan waarom deze bedrijfsvorm heel aantrekkelijk kan zijn waardoor concurrentie vaak beheersbaar blijft. Het is voor potentiële deelnemers natuurlijk wel essentieel om, voordat men zich aansluit bij een netwerkbedrijf, eerst de legitimiteit van het bedrijf te onderzoeken en goed te beoordelen of het bedrijf past bij hun doelen en waarden.
Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat netwerkmarketing niet zonder risico is en dat succes zonder meer is gegarandeerd. Over het algemeen moeten distributeurs gewoon hard werken en toewijding tonen om substantiële en/of passieve inkomsten te genereren.
Inkomsten aandeelhouders vs die van distributeurs
Bij traditionele bedrijven met aandeelhouders profiteren de aandeelhouders van de resultaten van een onderneming op basis van het aantal aandelen dat ze bezitten. Bij netwerkmarketing worden de inkomsten voornamelijk verdeeld onder de onafhankelijke distributeurs op basis van hun inzet, hun verkoopprestaties en de verdiensten van hun team.
Sommige netwerkmarketingbedrijven hebben echter wèl een soort aandeelhoudersstructuur als er bijvoorbeeld sprake is van externe investeerders die financieel bij het bedrijf zijn betrokken. Maar, dat is meer uitzondering dan regel; de meeste netwerkmarketingbedrijven hebben namelijk geen publieke aandelen die op de beurs worden verhandeld.
In netwerkmarketing zijn het alleen de distributeurs die profiteren van hun eigen inspanningen en van de verkoopinspanningen van hun team. Ze verdienen commissies en bonussen op basis van de producten die ze promoten of verkopen en op het succes dat is verkregen door teamwork, optimale training, ondersteuning en een ‘never-ending’ persoonlijke begeleiding. Hierbij is eveneens sprake van een passief inkomen. Dat betekent dat als het netwerkbedrijf goed is opgebouwd, een goed presterend team van distributeurs passieve inkomsten opbouwen. Op die manier blijven distributeurs verdienen op basis van de inspanningen van hun team, zelfs als ze zelf tijdelijk niet actief werkzaam zijn.
Vooroordelen netwerkmarketingbedrijven
Piramidespelen: Netwerkmarketing moet je niet verwarren met piramidespelen; de laatste zijn immers illegaal omdat er fysiek geen producten of diensten worden aangeboden. Legitieme netwerkmarketingbedrijven verkopen echte producten of diensten en belonen distributeurs op basis van hun prestaties, niet alleen op basis van werving.
Snel Rijk Worden: Hoewel sommige succesverhalen suggereren dat mensen snel rijk kunnen worden, is voor de meeste distributeurs dit geen realistische verwachting. Net als in elk ander bedrijf kost het tijd en inspanning om succes te behalen. Je kunt alleen sneller hogere omzetten en verdiensten behalen naarmate het eigen netwerk groeit.
Verzadiging: Sommigen beweren dat de markt verzadigd is, maar de waarheid is dat er nog steeds talloze kansen zijn, vooral met nieuwe en innovatieve producten. Succes in netwerkmarketing vereist vaak het vinden van een juiste niche en het opbouwen van sterke relaties.
Conclusie
Netwerkmarketing biedt ondernemers een kans om te bloeien door samenwerking, toegankelijkheid en persoonlijke groei. Hoewel er vooroordelen blijven bestaan, is het duidelijk dat deze bedrijfsvorm een blijvende impact heeft op de toekomstige economie. Het is de moeite waard om deze opkomende trend serieus te overwegen en de mogelijkheden die het biedt, te omarmen.
Bronnen
-Zipflix
-Kamers van Koophandel
-Min. Economische zaken
-Canva.com, Succesfactoren van netwerkmarketing