21
Thu, Nov

Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine, Economie & duurzaamheid - Boodschappenbezorger Flink groeit stevig door in Haarlem. Inmiddels is Flink ruim drie jaar actief. Sindsdien is een grote trouwe groep klanten ontstaan. Ruim 10 procent van de inwoners bestelt vaak bij Flink. In Haarlem zijn komkommers en bananen de meest bestelde producten.

In heel Nederland zijn inmiddels bij Flink ruim 6 miljoen bananen besteld. Hoofdstad Amsterdam is ook voor Flink de bananenhoofdstad, met meer dan 1 miljoen bestelde bananen. In Amsterdam is ook de grootste bestelling ooit besteld: € 2.126,35. Diegene had dorst en bestelde o.a. 45 flessen champagne. Bij de grootste bestelling in Hilversum, van € 996,89 had men juist honger. Daar werd vooral 181 keer eten besteld, waaronder veel kipnuggets, stokbroden en kaasblokjes.

Dit waren niet de bestellingen waarvoor het grootste aantal bezorgers nodig was, dat was namelijk in Apeldoorn,.

  • Bananen landelijk meest verkochte product. In Haarlem zijn komkommers juist het meest populair.

  • Ruim 40 miljoen afgelegde fietskilometers door bezorgers

  • Grootste bestelling qua bedrag 2.126,35 euro, waarvan 45 flessen champagne

  • Grootste aantal bezorgers per bestelling: 6

  • Gemiddelde bezorgtijd 26 minuten

  • Gemiddelde bestelling bijna 40 euro

  • Koningsdag, Sinterklaas, Sint Maarten meest populaire events 

  • Forse uitbreiding assortiment, naar bijna 5.000 verschillende producten

  • Grootste aantal bezorgers in Apeldoorn, waarbij bij één bestelling liefst 6 bezorgers werden ingezet

  • De meeste fooi wordt gegeven in Capelle aan den IJssel, Zaandam, Haarlem en Spijkenisse, waar bij liefst 14% van de orders fooi wordt gegeven.

40 miljoen kilometers

De Flink bezorgers hebben sinds de start in 2021 een ongekend aantal kilometers afgelegd: inmiddels 40 miljoen. Feestdagen zoals Koningsdag, Sinterklaas en Sint Maarten zijn traditioneel de meest drukke dagen.

Robin Kiesler, directeur Nederland, is trots op de positie die Flink in de boodschappenmarkt heeft gerealiseerd: “We zijn voor veel consumenten een goed of beter alternatief voor de traditionele supermarkt. Flink geeft consumenten waardevolle tijd terug, doordat ze niet meer naar de supermarkt hoeven te gaan. We zien dat steeds meer klanten hun volledige dagelijkse boodschappen bij ons bestellen. Dat blijkt onder andere uit het gemiddelde boodschappenmandje, dat bijna 40 euro bedraagt. Het beeld dat je vooral bij Flink bestelt voor een paar vergeten producten of om het een keer te problemen klopt al lang niet meer.”

Forse uitbreiding assortiment

Flink zal de komende maanden het assortiment fors uitbreiden: van circa 2.300 naar bijna 5.000 verschillende producten. Dat gaat geleidelijk. Elke maand komen er honderden nieuwe producten bij. Kiesler: “Het gaat leuk zijn om dat in de app te volgen en steeds nieuwe producten te zien. Daarbij gaat het om verbreding én verdieping. Denk daarbij aan meer huishoudelijke en verzorgingsproducten en een uitgebreider assortiment verspakketten en kant-en-klare maaltijden. Zowel de liefhebbers van vegan- en koolhydraatarme producten, als liefhebbers van kazen en frisdranken zullen blij zijn met de aanpassingen. Het wordt echt voor ieder wat wils. We hebben ook extra oog voor consumenten met een kleinere portemonnee. Er komen veel huismerkproducten tegen een lagere prijs bij. De komende jaren verwachten we daarmee als dé aanbieder van same day of directe delivery een nog grotere positie in de boodschappenwereld te veroveren.”

Toekomst

Onlangs maakte Flink bekend dat het 150 miljoen dollar extra financiering heeft aangetrokken om verdere groei mogelijk te maken. De komende twaalf maanden worden minimaal tien nieuwe locaties geopend, in bestaande steden en in nieuwe steden als Gouda, Leidschendam en Zwolle. Flink is inmiddels in ruim veertig gemeenten actief, met bijna zestig locaties.

Quote

Economie nu.nl

21 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching