NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Uit onderzoek van de zzp-bank onder 1000 Nederlandse ZZP-ers blijkt dat 7 van de 10 ZZP-ers hun eigen omzetverwachtingen overtreffen. Zowel starters als ervaren ondernemers draaien nu meer omzet dan waar ze vooraf rekening mee hielden. Eén op de drie zelfstandigen heeft concrete plannen om te groeien met hun bedrijf.
Het onderzoek laat zien dat 67% van alle zzp'ers momenteel meer omzet draait dan ze aanvankelijk hadden verwacht. Ook de meerderheid (62%) van alle starters - zzp'ers die sinds 2020 zijn begonnen - overtreft nu al hun eigen verwachtingen.
Nooit meer in loondienst
Vier op de tien zzp’ers maken zich weleens zorgen of ze voldoende opdrachten hebben. Onder startende ondernemers is dat de helft. Maar die onzekerheid heeft uiteindelijk weinig invloed; 86% is blij met hoe ze er zakelijk voor staan. 72% wil zelfs nooit (meer) in loondienst werken.
Werkplezier voornaamste motivatie om onderneming te starten
De voornaamste motivatie om een onderneming te starten, blijkt het plezier in werk te zijn. 94% van alle zzp'ers geeft aan dat het verlangen naar leuk werk een belangrijke rol speelde bij hun beslissing om ondernemer te worden. Specifieke persoonlijke kwaliteiten (88%) en de afkeer van werken voor een baas (80%) worden ook vaak genoemd als motivatie.
Veel geld verdienen geen primaire motivatie
Bij slechts 28% van de zzp’ers speelde ‘veel geld verdienen’ een rol bij hun keuze om te gaan ondernemen. Opvallend, aangezien dit afwijkt van het stereotype beeld dat veel mensen hebben van succesvolle ondernemers.
Nadine Klokke (CEO van Knab) benadrukt het belang van werkplezier als duurzame motivatie voor ondernemers: "Het is goed om te zien dat zoveel zzp'ers ondernemer zijn geworden vanwege het werkplezier en niet primair voor het geld. Passie voor je vak is een cruciale voorwaarde voor langdurig succes als ondernemer, waarbij goede verdiensten het logisch gevolg zijn."
Vooral startende ondernemers hebben groeiplannen
Het onderzoek toont ook aan dat vooral startende ondernemers de ambitie hebben om te groeien. 34% van alle ondervraagde zzp’ers heeft concrete plannen om te groeien. Bij starters gaat dat om 43%. Ze hebben het dan vooral over omzetgroei, maar ook over het uitbreiden van hun product-/dienstaanbod en groeien qua personeel.
Over Knab
Knab is de eerste online bank van Nederland en richt zich specifiek op ondernemers, waaronder zzp'ers. Met innovatieve financiële producten en persoonlijke service ondersteunt Knab ondernemers bij hun financiële behoeften en groeiambities.
Bron: Persportaal