Subsidie om jongeren te leren over geldzaken en geldzorgen - NLMagazine, Economie & Duurzaamheid, Geld, opvoeding - Minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) stelt voor dit jaar € 18,7 miljoen beschikbaar voor subsidie voor financiële educatie op middelbare scholen.
Het wordt zo langzamerhand immers toch wel tijd (en het is ook heel duidelijk als je om je heen kijkt) dat jongeren de essentie van geld en geld uitgeven wordt bijgebracht, dat zij gaan beseffen dat geld uitgeven méér is dan alleen maar een kaart in een pinapparaat en dat je wel degelijk je best moet doen om in staat te zijn om geld uit te geven. Middelbare scholen kunnen vanaf 15 april een aanvraag indienen.
Consequenties pinnen vs contant
In een tijd dat het gross van de betalingen, ook door heel veel jongeren, digitaal worden verricht en men dus helemaal niets meer echt ‘voelt’ dat je geld uitgeeft, zou het best eens interessant zijn om schoolgaande geldspenderende kinderen, het èchte geld in handen te geven. Het is goed om hen te laten voelen wat het voor hen teweegbrengt dat dit geld op een gegeven moment ‘op’ is en dat zij niet, zoals maar al te vaak gebeurt, maar ongelimiteerd kunnen pinnen via een gsm of creditcard. Ze voelen nu gewoon helemaal niets als ze ergens geld voor hebben uitgegeven.
Geef je contant geld uit, dan is dat op een gegeven moment op en zul je aan nieuw geld moeten komen. Je zult daarvoor eerst op je bankrekening moeten kijken of er voldoende saldo is.
Ik ben nog niemand tegengekomen die, na het pinnen, direct naar zijn bankrekening kijkt om te zien hoeveel er nog op staat. Sommige kids kijken helemaal nóóit en zijn heel verbaasd als ze plotseling niet kunnen pinnen vanwege een tekort banksaldo.
Testcase
Misschien moeten scholen hun leerlingen bijvoorbeeld eens € 50,00 van hun eigen geld laten ‘pinnen’. Met dat geld moeten zij een bepaalde periode doorkomen, zónder dat ze mogen pinnen omdat het contante geld bijvoorbeeld ‘op’ is. Ze mogen in die periode ook geen contant geld uit de muur trekken. Ik ben heel benieuwd wat zo’n testcase rationeel en emotioneel bij de jongeren teweegbrengt. Misschien een hint aan het onderwijs om dit eens te onderzoeken.
Financieel zelfstandig, vaak een uitdaging
Als jongeren 18 jaar worden, zijn ze voor de wet financieel zelfstandig. Bij de meeste jongeren verloopt dat goed, maar voor veel jongeren is financieel zelfstandig worden een grote uitdaging. Uit onderzoek van de BKR blijkt dat 24.000 jongeren tussen de 18 en 25 jaar kampt met één of meerdere betalingsproblemen.
Het is daarom belangrijk dat jongeren al voor hun 18e leren hoe ze om moeten gaan met geldzaken én geldzorgen. Zowel ouders als scholen hebben hierin een rol. Steeds vaker bieden scholen financiële educatie aan. In 2023 stelde minister Schouten al € 8,6 miljoen beschikbaar voor financiële educatie voor mbo-studenten. Er kwamen toen veel aanvragen binnen.
Jongeren leren omgaan met geld
Minister Schouten: “Als je jong bent ligt de wereld nog aan je voeten. Veel jongeren hebben grote plannen en ambities voor de toekomst. En als je volwassen wordt, moet je het ineens allemaal financieel zelf regelen. Maar alles kost geld, en geld kent ook risico’s. Iedere dag word je verleid door reclames voor beleggen in crypto of achteraf betalen. En dan is het soms best lastig om alle gevolgen te overzien. Een schuld is zo gemaakt, maar blijft je lang achtervolgen. Het is daarom belangrijk om jongeren zo vroeg mogelijk te leren over de omgang met geld."
Subsidie voor financiële educatie en ondersteuning
Het ministerie SZW biedt op deze manier scholen de mogelijkheid op een structurele manier financiële educatie aan te bieden. Scholen kunnen voor een langere periode (ruim 3 jaar) eenmalige financiële ondersteuning aanvragen. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld docenten trainen die leerlingen onderwijs geven over geldzaken, medewerkers aannemen of vrijstellen om te zorgen dat financiële educatie een structurele plek krijgt op school, of financiële begeleiding organiseren voor leerlingen met geldzorgen. Ook kan het geld gebruikt worden om de ouders of verzorgers te betrekken bij de financiële opvoeding van hun kinderen.
Aanvraag indienen
Een aanvraag indienen is mogelijk van 15 april tot en met 10 mei 2024. Rijksbekostigde scholen ontvangen dan nog dit jaar het geld om in het nieuwe schooljaar aan de slag te gaan. Ter voorbereiding op de aanvraag worden er online informatiebijeenkomsten georganiseerd op 19 en 21 maart. Informatie over de procedure en voorwaarden is te vinden op geldlessen.nl/subsidie.
De subsidie is een aanvulling op bestaande initiatieven vanuit gemeenten om jongeren op school te leren over geld of te ondersteunen. De subsidieregeling is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in samenwerking met de ministeries van Financiën en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Bron: Rijksoverheid