NLMagazine/Eindhoven, Economie & Duurzaamheid, geld, geld verdienen, topinkomens - In een grote aula van het Jan van Brabantcollege, waar de posters van de Brainport-campagne ‘Denk niet in euro’s maar in uuro’s’ hangen, staat Hedy van der Linden, financieel directeur bij Swinkels Family Brewers (voorheen Bavaria), een echte geldbaas dus.
Naast haar staat docent Tjeerd, hij geeft economie aan het Jan van Brabant college. Op een podium met twee stoelen gaan ze in gesprek over geld en wat dat nou écht waard is. Dit gesprek op scholen in de hele Brainportregio is onderdeel van de campagne ‘Moneywise’ en is bedoeld om jongeren bewust te maken van het risico op schulden met bijvoorbeeld kopen op afbetaling.
Hedy van der Linden, even voorstellen
Financieel directeur bij Royal Swinkels Family Brewers
Heeft 3 kinderen en is getrouwd met Maarten
Wilde heel vroeger psycholoog worden
Heeft 2 varkens en 6 kippen
Woont in Schijndel
Hedy stelt zichzelf voor. Ze vertelt dat ze nu al bijna een jaar als financieel directeur werkt, een droombaan voor haar. Want hoewel ze heel vroeger psycholoog wilde worden, trok het vak van accountant haar meer. Ze wilde, na een paar jaar als accountant gewerkt te hebben, bij een bedrijf werken dat échte producten maakt en zo kwam ze bij de bekende bierbrouwer uit.
Tjeerd heeft een paar mooie stellingen voor de leerlingen over geld en hoeveel uur ze moeten werken voor ze een aanschaf kunnen doen. Want waar zouden zij hun geld liever aan uitgeven? Een praktische fiets of een gloednieuwe Playstation 5? Het antwoord laat zich raden en alle handen gaan omhoog bij de spelcomputer.
Hedy grijpt dit aan om uit te leggen hoe bedrijven bijvoorbeeld reclame of andere middelen inzetten om je te verleiden om iets te kopen. “Je ziet vaak heel gekleurde posters of stickers in winkels en supermarkten om producten aan te prijzen. Het is heel goed om je bewust te zijn van reclames, influencers die dingen aanprijzen en andere verleidingsmiddelen.”
Dan mogen de leerlingen vragen stellen aan Hedy. “Wat is een miskoop die je heb gedaan?” vraagt iemand.
Hedy herinnert zich een mooie rok waar het prijskaartje nog aan zit, eeuwig zonde vindt ze want dat was dus écht een impulsaankoop. Een volgende leerling: “En waar geef je wel graag geld aan uit?”. “Ik geef natuurlijk geld uit aan normale dingen zoals boodschappen, energie, abonnementen en kleding” vertelt ze “maar ik ga daarnaast het liefste ook twee of meer keer per jaar op vakantie. Daar leg ik dus ook steeds geld voor opzij, want ik vind bijvoorbeeld met mijn gezin op wintersport gaan echt heel erg leuk en daar laat ik dan andere dingen voor staan.”
De leerlingen proberen er achter te komen hoeveel geld een echte geldbaas nou precies verdient.
Daar komt echter geen sluitend antwoord op. Maar met het antwoord op de vraag in wat voor auto ze rijdt krijgen de nieuwsgierige jongeren toch een tipje van de sluier.
“Geld is heel prettig maar er zijn veel belangrijkere dingen in het leven.” Sluit Hedy af. Tot slot mogen de leerlingen een gok doen hoeveel omzet Swinkels Family Brewers in een jaar heeft. Het antwoord wordt vrij precies door een verraste leerlinge geraden en zij wint daarmee een splinternieuw PSV shirt.
Nadat alle leerlingen de aula uit zijn gestoven en het PSV shirt is overhandigd kijkt Hedy ons aan: “Zo! Dat was weer eens wat anders, maar wel echt heel leuk om te doen!”
Wil je zelf ook een geldbaas worden? Dit zijn de 3 tips van Hedy:
1. Om zelf een geldbaas te worden moet je een plan maken. Wat zijn je inkomsten en je uitgaves en hoe pak je dat aan? Denk na over geld en schrijf een plan uit.
2. Probeer verleidingen te weerstaan. Bedrijven creëren schaarste om je zo sneller iets te laten kopen want ‘dadelijk is het weg’. Wees je hier bewust van en denk goed na voordat je iets koopt.
3. Stem je uitgaven uit op je inkomsten, dus koop niet meer dan dat je kunt besteden. Maar het kan ook andersom. Als je graag iedere week een nieuwe outfit koopt, dan betekent dat dat je ook meer moet werken. Dus zorg voor die balans en bedenk wat het je waard is.
Bron: Brainport Eindhoven