NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Het vergt moed om nu als MKB ondernemer je te blijven focussen. Met een miljoenennota waarbij je de moed toch in de schoenen kan zinken door de reeks maatregelen die ondernemers treffen, of door het luisteren naar het dagelijks nieuws. Moed tekent echter de ondernemer van vandaag!
Niet alleen ondernemers die de moed hebben om te anticiperen op de telkens nieuwe uitdagingen maar zeker ook de starters die nu een bedrijf durven starten. En dan met name een bedrijf dat werkt met een businessmodel wat direct bijdraagt aan de energietransitie ondanks de enorme belangen en het kapitaal van multinationals.
In het World Energy Investment 2023 rapport van het International Energie Agentschap (IEA) wordt gerefereerd naar de zogenaamde generatie Z ( Gen Z of Zoomer) de generatie die tussen 1966 en 2010 geboren is. Gen Z wil geen producten meer kopen van vervuilende bedrijven of er werken en verder wordt heel sterk gefocust op het creëren van maatschappelijk waarde.
Deze tendens is belangrijk voor het zogenaamde Impact Tipping Point, ofwel het impact-omslagpunt in de energietransitie. Het moment dat de energietransitie zichtbaar, en voelbaar wordt EN binnen ieders bereik komt.
Naast de rol van de overheid en de bedrijven speelt de consument in dit proces een belangrijke rol. Maar zijn wij niet allemaal, die consument die andere keuzes wil, kan en durft te maken? Het kan maar het vergt moed! En moed is wat ik u allen toewens, juist nu!
Faridah Azimullah