Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine/Maastricht Economie & Duurzaamheid – Het is niet te geloven, maar met ons allen gooien we in Nederland jaarlijks zo’n honderdnegenenvijftig miljoen kilo brood weg. Doodzonde natuurlijk en dat je ook met ietwat ouder brood wonderen kunt verrichten, bewijst Laura Nieboer.

Met Pieke Broodbier hoopt ze anderen te inspireren ook stappen te ondernemen tegen voedselverspilling. “Als we er niet over praten, wordt er ook niks aan gedaan.”

Hoe het allemaal begon
Het begon allemaal in haar studentenkamer. Laura had een brouwset van een vriend geleend en ging gewoon aan de slag. Ze pakte YouTube-video’s erbij, schreef notitieboekjes vol met metingen en berekeningen en prutste er op los. Trial and error. Het moest te doen zijn, dat wist ze zeker. Maar hoe verwerk je brood in bier? En in welke hoeveelheden?

Duurzaamheid
Laura was al vroeg in haar leven met duurzaamheid bezig. Ze gaf op school presentaties over klimaatveranderingen en de ozonlaag, raapte als vrijwilliger en tijdens vakanties straatafval op. Duurzaamheid zit, zoals Laura zegt, “diep” in haar “passiekompas”. Aan de universiteit van Maastricht ontdekte ze dat ze haar hart voor duurzaamheid kon combineren met ondernemerschap. De passie voor impact kon ze nu gaan samenvoegen met de daadkracht van ondernemerschap om zo een betere wereld te creëren. Doing good while doing business.

Brood, het meest verspilde voedingsproduct
Per toeval stuitte Laura op een bijzonder feitje: brood is het meest verspilde voedingsproduct in Nederland. Tweehonderd miljoen broden worden er jaarlijks in ons land weggegooid. Laura kon al dat weggegooid brood vanuit een duurzaamheidsperspectief moeilijk verkroppen — zeker in tijden waarin men regelmatig te maken heeft met voedselarmoede, oftewel te weinig en/of te eenzijdig eet. Al dat brood moet alsnog in een andere vorm te verbruiken zijn, dacht ze. Bijvoorbeeld als onderdeel van een ander product. Bijvoorbeeld in de vorm van bier.

Brood en bier, een goede combi
De basiscomponenten van brood en bier zijn heel vergelijkbaar. Brood bevat namelijk net als mout koolhydraten. Die koolhydraten moet je kunnen omzetten in suiker en vervolgens middels gist in alcohol en CO2. In theorie kan je van elke koolhydraatbron alcohol maken, wist Laura, dus moest ook broodbier mogelijk zijn. Ze experimenteerde er in haar studentenkamer op los, voerde test na test uit en vond uiteindelijk het ideale recept. Pieke Broodbier, het eerste merk van haar start-up Innowastion en tevens een ode aan Maastricht, was geboren.

Bier testen en…doorgaan
Laura verliet het mini-laboratorium in haar studentenkamer en liep naar De Maltezer, tegenwoordig bekend als de Stadsbrouwerij Maastricht. De toenmalige eigenaar zat nog in het opstartproces, dus kreeg Laura van hem en de brouwmeester de ruimte om haar recept te testen in een grote brouwketel. De thuisbrouwset van maximaal dertig liter maakte plaats voor een productie van zo’n driehonderd liter. De flesjes werden hoogstpersoonlijk gebotteld, gelabeld en gingen daarna de markt op.

Goede reacties
De eerste reacties waren positief. Laura won datzelfde jaar bovendien de Student Entrepreneur Award, uitgekeerd door de Gemeente Maastricht. “Toen raakte alles in een stroomversnelling”, blikt ze terug. “Mijn kleinschalig, arbeidsintensief ‘gepruts’ veranderde binnen de kortste keren in een professioneel productieproces met een sterk team en in samenwerking met grote partners.”

Vandaag de dag wordt er meermaals per jaar duizend liter Pieke Broodbier gebrouwen. De productie vindt niet plaats in een eigen brouwerij, maar bij Brouwerij de Fontein in Stein. “Dat is mede met het oog op duurzaamheid en hergebruik een bewuste keuze”, legt Laura uit. “Je hoeft geen eigen brouwapparatuur te bezitten als bestaande installaties niet continu worden gebruikt — zeker niet als je zoals wij nog niet dusdanig groot bent dat je er wekelijks gebruik van hoeft te maken. Machines die er al zijn, moeten bewegen. Daar zijn ze voor.”

IJsbreker
Het gros van de flesjes wordt vooralsnog binnen Limburg verkocht. De komende jaren gaat het biermerk ook in de rest van het land groeien, voorspelt Laura. “We zitten al op andere plekken zoals Den Haag, maar wel in samenwerking met andere spelers. Er is nog heel veel onverkocht brood in Nederland, dus we zijn nog lang niet klaar.”

Bewustwording
De voornaamste missie van Pieke Broodbier blijft echter dicht bij de kern: mensen aansporen om na te denken en met elkaar het gesprek aan te gaan over duurzaamheid en reststromen. “Wij willen mensen inspireren”, vertelt Laura. “De hoop is dat mensen het bier lekker vinden en vervolgens gaan nadenken: hoe gaan wij zelf met voedselverspilling om? En hoe zouden wij het voedsel dat wij thuis weggooien kunnen hergebruiken, hoe kleinschalig dan ook? Wij willen mensen aansporen hierover het gesprek aan te gaan. Als we niet over deze onderwerpen praten, dan wordt er ook niks aan gedaan.”

Bron: De Limburger

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

29 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue