Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie - Burgers mogen stemmen over het ontwerp van de nieuwe eurobiljetten. De Europese Centrale Bank (ECB) legt zeven thema’s voor aan Europese inwoners doormiddel van een enquête.

Wie mee wil beslissen wat er op de nieuwe biljetten komt te staan, kan van 10 juli tot 31 augustus van dit jaar stemmen. Met een representatieve enquête brengt bank.nl in kaart welk ontwerp Nederlanders graag in hun portemonnee terugzien.

“We willen dat Europeanen zich identificeren met de biljetten, daarom krijgen zij een actieve rol bij de selectie van het nieuwe ontwerp”, aldus Christine Lagarde, president van de ECB. Met deze woorden startte de enquête afgelopen maandag in heel Europa. In de vragenlijst worden inwoners gevraagd wat ze van elk thema vinden en waarom. Als resultaat moet er één winnaar uit de bus komen.

Nek-aan-nek
Hoewel het nieuwe thema wordt bepaald door alle stemmers uit Europa, brengt bank.nl met een representatieve enquête in kaart welk thema Nederlanders het liefst verkozen zien worden. Daaruit blijkt dat er van alle zeven thema’s, een nek-aan-nekrace tussen drie thema’s ontstaat.

Het merendeel (23,5 procent) kiest ‘Europese waarden weerspiegeld in de natuur’, de ECB geeft een voorbeeld van de symboliek binnen dit thema. Zo zou de waarde ‘democratie’ aan de ene kant van een biljet eruit kunnen zien als het Europese Parlementsgebouw. Aan de andere kant kan een natuurlandschap (bijvoorbeeld een strand) komen te staan, waarbij elke zandkorrel benadrukt dat Europese burgers samen het geheel maken.

Het thema ‘Europese cultuur’ volgt nauw, met 1,3 procent verschil. Met het thema doelt de ECB op monumenten, kunstwerken, literatuur, muziek, wetenschap en hun makers. Als voorbeeld wordt genoemd dat een Europees kunstwerk met de bijbehorende kunstenaar op een biljet getoond kan worden. Mogelijk wel een van onze Nederlandse kunstenaars, zoals Rembrandt of van Gogh.

Terugkeer van het honderd gulden biljet?
Vogels volgen de lijst als derde op. Het thema ‘vogels: vrij, veerkrachtig en inspirerend’ (19,2 procent) is daarmee ook populair onder Nederlanders. De ECB geeft als voorbeeld dat een Europese vogel wordt gekozen voor een biljet, waarbij de kleur van de vogel en het bijbehorende seizoen of landschap terug te zien is op het briefgeld. Bijvoorbeeld een uil in een winterlandschap, die voor wijsheid en de wetenschap staat. Mogelijk keert de snip hiermee terug in onze portemonnee, nadat deze vogel op het briefje van honderd gulden stond.

Het minst populair zijn de thema’s ‘de toekomst is aan jou’ (2,6 procent) met als symboliek een silhouet en verschillende elementen uit de wetenschap, en ‘ons Europa, onszelf’ (7 procent) met bijvoorbeeld een mond die de vrijheid van meningsuiting moet symboliseren.

De thema’s ‘handen: samen vormen we Europa’ en ‘rivieren, de levensaders van Europa’ doen het iets beter met respectievelijk 14,9 en 10,6 procent.

Tweede ronde
Van het thema dat het meeste stemmen wint zullen meerdere ontwerpen worden gemaakt, waarna inwoners wederom kunnen stemmen op hun favoriet. De ECB verwacht in 2026 een besluit te nemen over het toekomstige ontwerp en over wanneer de nieuwe bankbiljetten worden gedrukt en uitgegeven. Meestemmen over het thema kan via de website van de ECB , de enquête loopt tot 31 augustus 2023.

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

28 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue