Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine/Nunspeet Economie & Duurzaamheid - Shimano kondigt aan dat ze door middel van een pilot, vanaf september, letterlijk stappen gaan maken in de rechtstreekse verkoop aan consumenten. Met schoenen, fietskleding, brillen en schoenplaatjes om exact te zijn.

In het streven om zich als ‘brand of choice’ te profileren, kiest Shimano voor duidelijkere profilering in de customer journey van moderne consumenten. Daar willen ze zich zo uitgebreid mogelijk presenteren, met complete collecties en de verhalen achter de producten. Breder dan een dealer ooit kan of zal oppakken. “En dat is ook begrijpelijk,” zegt marketingmanager Erik-Jan Brunninkreef. “We kunnen ook niet van dealers verwachten dat ze alles in huis of op de website hebben. En de gedachten achter onze producten kunnen we natuurlijk zelf het beste vertellen. Rechtstreekse verkoop is niet het doel, maar wel het laten zien en beschikbaar maken van het volledige aanbod.”

Shimano start pilot in september met dertig dealers
Een geselecteerd aantal ondernemers, dertig om precies te zijn, zal in de testfase meewerken. Wanneer een consument iets van Shimano’s softgoods wil bestellen, dan kan hij via Clikc & Collect ervoor kiezen om die thuis te laten bezorgen, of bij één van de geselecteerde dealers. “Daarbij werken we met GEO-marketing. Dus als een consument in bijvoorbeeld de regio Amersfoort woont, dan kan hij kiezen uit deelnemende dealers in die regio. Die ondernemer krijgt vervolgens een bepaalde fee voor de aflevering.” Brunninkreef geeft aan dat ze in september van start gaan met geselecteerde dealers. Na verloop van tijd kan dit netwerk uitgebreid worden met geïnteresseerde ondernemers, die met hun winkel aan bepaalde criteria voldoen.

Het is overigens niet de eerste keer dat Shimano rechtstreeks aan consumenten gaat verkopen. Shimano is met dit concept al langer actief in andere regio’s buiten Europa en ook Shimano Benelux heeft op basis van eerdere pilots het nodige geleerd. “De ervaringen die we bijvoorbeeld met Pearl Izumi opdeden, hebben we uiteraard meegenomen,” vervolgt Brunninkreef. “Vanzelfsprekend verkopen wij online onze producten uitsluitend tegen consumentenadviesprijzen, tenzij het om een actieproduct gaat. We gaan niet met onze eigen dealers op prijs concurreren.”

Fanbase creëren in eigen grote showroom
Brunninkreef benadrukt dat deze stap van Shimano vooral ingegeven is om online, op één centrale plaats, de volledige collecties te kunnen laten zien van hun assortiment. Daar is tegenwoordig ook vaak een duurzaamheidsaspect aan verbonden en dat wil Shimano graag duidelijk over het voetlicht brengen. “Feitelijk willen we zo een fan-base creëren in onze eigen grote showroom,” licht Brunninkreef toe. “Tien jaar geleden zou deze stap bij dealers misschien nog wel gevoelig gelegen hebben, maar dat is nu wel anders. We hebben met ondernemers gesproken en die snappen goed waarom we dit zo doen en dat je elkaar zo ook kan versterken. We promoten niet alleen onze eigen producten, maar kunnen ook meer zichtbaarheid geven aan de deelnemende dealers op Google.”

Bronnen: FiestNiewus.nl, Bike.shimano.com

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

29 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue