23
Sat, Nov

Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Duurzaamheid, HighTec - Het contrast is groot: naast de splinternieuwe fabriek van ELEO staat de noodlijdende fabriek van Lightyear. De bedrijven hebben veel overeenkomsten. Beide zijn een spin-off van de TU/e, beide begonnen ooit als studententeam; Lightyear met elektrische auto’s en ELEO eerst met een elektrische motor en inmiddels met batterijsystemen voor de industriële sector.

In 2016 bouwen drie studenten – Bas Verkaik, Jeroen Bleker en Bram van Diggelen – een elektrische motorfiets. Daarmee gaan ze in tachtig dagen de wereld rond. De motor is een showcase waarmee ze laten zien dat elektrisch rijden overal mogelijk is.

Cleanroom en research labs
Zeven jaar later zijn ze oprichters van ELEO en is hun batterijfabriek geopend door Zijne Majesteit de Koning. Op deze 3000m2 moeten, als alles volgens plan verloopt, eind 2023 tienduizend batterijpakketten van de band zijn gerold. Het lichte, ruim opgezette pand beschikt onder andere over een cleanroom waar batterijmodules volledig geautomatiseerd in elkaar worden gezet. Ook zijn er high-tech research & development labs om de technologie verder te ontwikkelen.

TU/e president Robert Jan Smits ziet ELEO als een voorbeeld voor jongeren. “62 procent van de start-ups in de Brainportregio heeft een link met de universiteit. Veel studenten willen ondernemen, een bedrijf beginnen. Laat het ook een les zijn voor gevestigde bedrijven: “Zoek contact met deze jonge mensen.”

ELEO ontwikkelt een modulair batterijsysteem dat zich onderscheidt door het geavanceerde batterijmanagementsysteem (BMS) en een innovatief thermisch beheersysteem. Het modulaire concept zorgt ervoor dat de batterijen kosteneffectief zijn voor verschillende toepassingen.

‘Pas het begin‘
Medeoprichter Jeroen Bleker verzekert het publiek dat ‘dit pas het begin is’.” Dat ELEO’s batterijmodule als massaproduct de Europese markt opgaat, was al bekend. Aan die ambities durven de ondernemers nu ook cijfers te hangen. In 2024 al willen ze hun productie verdriedubbelen van tien- naar dertigduizend batterijpakketten en de aankomende twee jaar moet het aantal medewerkers groeien van 65 naar 200. In 2030 moet de productie zijn opgeschaald naar honderdduizend modules per jaar. De fabriek is een blauwdruk voor verdere opschaling; uiteindelijk moeten kopieën van deze plant de hele wereld over, aldus Verkaik.

Modulaire batterijsystemen
De focus heeft vanaf het moment dat ELEO in 2017,  toen nog SPIKE, al op schaalbaarheid en flexibiliteit gelegen, vertelt Bas Verkaik. “De elektrificatie van auto’s is in volle gang, maar alle elektrische landbouw-, mijnbouw- en bouwvoertuigen worden vaak vergeten. Batterijen voor auto’s zijn relatief makkelijk te ontwikkelen, omdat alle auto’s min of meer hetzelfde nodig hebben. Bedrijfsvoertuigen zijn veel gevarieerder in grootte, vermogen maar ook de omstandigheden waarin ze gebruikt worden verschillen sterk.” De batterij van ELEO is een simpele, zwarte doos die in vijf maten verkrijgbaar is. De systemen zijn modulair en de drie parameters – energie, voltage en power – kunnen makkelijk worden aangepast aan de behoeften van de klant. Verkaik: “Ons systeem is geschikt voor een graafmachine van zeshonderd volt, maar ook voor een kleiner voertuig van vijftig volt.”

Yanmar
In april vorig jaar zette ELEO al een belangrijke stap in de internationalisering. Japanse multinational Yanmar verwierf toen een meerderheidsbelang in het bedrijf. Yanmar is fabrikant van dieselmotoren, zware machines en landbouwmachines. Voor de elektrificatiestrategie voor off-road voertuigen gebruikt de multinational de Helmondse batterijtechnologie. Het gaf ELEO in een klap toegang tot een wereldwijd netwerk en de kans om op te schalen.

“Fabrikanten van machines moeten ook mee in de overgang van verbrandingsmotoren die werken op fossiele brandstof naar elektrische aandrijflijnen, batterijen en alternatieve brandstoftechnologieën. De technologie van ELEO is dus heel welkom”, aldus Samir Laoukili, president van Yanmar Europe.

Brainport, vergeten regio
Dagvoorzitter Hallensleben vraagt Klaas Dijkhoff, een van de keynote sprekers, naar de sleutel tot het succes van de regio. Daar heeft de Brainportambassadeur over nagedacht. “Ik zou graag willen geloven dat mensen hier slimmer geboren worden, maar ik kwam vroeger niet dichterbij de technologie dan het schoonmaken van de toiletten in de Philips kantoren. Dat kan het dus niet zijn. Ik denk dat het komt doordat we heel lang een vergeten regio zijn geweest. Daardoor zijn we lang van elkaar, van onze buren, afhankelijk geweest en het maakt ons weerbaarder.”

Bron: Brainport Eindhoven

Quote

Economie nu.nl

23 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching