NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Dat we in bijzondere tijden leven, is duidelijk. Hoe alles er over vijf jaar uitziet en wat dat vraagt van ondernemers in de flexbranche is echter veel minder duidelijk. Volgens Flemarkt-hoofdredacteur Wim Davidse vormen vier ingrediënten het recept voor succes van flexbureaus in de toekomst.
Radicale Jaren Twintig
Die vier grote golven komen bovenop de situatie waarin we nu al zitten en steeds meer dreigen vast te lopen: de zeer krappe arbeidsmarkt, de vraag naar hogere lonen en bovendien meer ontwikkeling en purpose, stagnerende arbeidsproductiviteit, de enorme inflatie, beroepen die verdwijnen en beroepen die verschijnen, de vergrijzing van de bevolking, polarisatie in de samenleving en de politiek, opwarming en extreem weer, de energie-onzekerheid, de langzaamaan stagnerende economische groei, een kabinet dat met allerlei verstrekkende wetten uit de heup lijkt te schieten – en de Radicale Jaren Twintig zijn nog niet eens halverwege. In die unheimische context hebben werkgevers en flexbureaus het natuurlijk, net als aan het begin van de 3IR, lastig.
Schaarste van personeel
En lastig is dan nog zachtjes uitgedrukt. In augustus bleek dat een recordniveau van 37,5% van alle werkgevers in Nederland belemmerend last had van de schaarste van personeel. In onze flexbranche was dat zelfs 67%. Uit onderzoek dat in juni door Berenschot werd gepubliceerd, bleek dat de arbeidsmarkt dé uitdaging van Nederlandse directies is geworden, op enige afstand gevolgd door digitalisering, disruptie, groei, duurzaamheid en de energietransitie. Begrijpelijk met een werkloosheid van rond de 3,5%, dus ver onder de kraptegrens van 5%. En met de versnelling van de vergrijzing van onze personeelsbestanden. Werkgevers hebben dus hun handen meer dan ooit vol aan hun personeelsbestand – het vullen, behouden, duurzaam inzetbaar, goed opgeleid, goed gemotiveerd, goed wendbaar en ook compliant houden van dat personeelsbestand.
Succesvolle flexbureaus
Welk flexbureau gaat in die moeilijke markt succesvol zijn? Het gaat al dertig jaar over digitalisering, e-commerce, high tech, en sinds tien jaar vooral over AI, blockchain en natuurlijk online platforms. Wie mee wil in de nieuwe toekomst van de 4IR, zal op z’n minst gebruik moeten gaan maken van nieuwe technologieën. Is voorlopen een must, is succes alleen mogelijk als je de Airbnb van de flexbranche wordt? Het antwoord luidt natuurlijk ‘nee’. Het is meegenomen, maar onvoldoende. De snelst groeiende flexbureaus zijn gefocust op een groot gemis, zijn echte specialisten. Want ze zijn heel goed in een functie of functiegroep, of in een kandidatensegment, of in een opdrachtgeverssegment. Ze zijn gretig. Ze zijn veeleisend naar hun eigen mensen en ze bezorgen ze veel plezier.
Bron: Flexmarkt.nl