Economie & Duurzaamheid
Typography

Afbeelding: Getty Images/iStockphoto - NLMagazine Economie & Duurzaamheid - De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een volstrekt ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden.

Een groeiende groep werknemers overweegt om minder te gaan werken of wil op zoek naar een andere baan, dichter bij huis. De bond is inmiddels met meerdere werkgevers in gesprek over een betere reiskostenvergoeding. „Mensen komen echt niet meer uit met de reiskostenvergoeding, als die er al is”, zegt Jan Kampherbeek, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de schoonmaakbranche. „We willen hier meer aandacht voor van werkgevers. Cao-afspraken kunnen beter en ook een tijdelijke compensatieregeling moet bespreekbaar zijn.”

Thuiswerken vaak geen optie
CNV Vakmensen maakt zich vooral zorgen over honderdduizenden werknemers die niet thuis kunnen werken en noodgedwongen veel woon-werkkilometers maken. De bond heeft in een aantal van deze sectoren de stemming gepeild, zoals de schoonmaak, beveiliging, retail, recreatie, kappers, horeca en touringcarbranche. Uit de honderden reacties kwam een duidelijk beeld naar voren: voor 96 procent is de reiskostenvergoeding, áls ze die al krijgen, op dit moment volstrekt ontoereikend. Meerdere werknemers hebben het probleem zelf bij hun werkgever aangekaart, maar vrijwel iedereen kreeg meteen nul op het rekest.

Minder of ander werk
Een deel van de werknemers in deze sectoren, vooral in de schoonmaak, beveiliging en touringcarbranche, overweegt minder dagen te gaan werken of wil op zoek naar ander werk, dichter bij huis (17 procent). Nog eens 35 procent denkt hier serieus over na als de brandstofprijzen gedurende langere tijd zo hoog blijven. „Dat geeft wel aan hoe serieus de brandstofprijs en de reiskostenvergoeding meewegen bij de keuze voor een baan, dat moeten werkgevers zich in deze krappe arbeidsmarkt beseffen”, stelt Erik Honkoop, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de beveiligingsbranche. „Vooral deeltijdcontracten met korte dagen staan onder druk. Je gaat niet zestig kilometer reizen om drie uur lang voor een laag uurloon te werken. En een hippe elektrische auto is voor veel mensen in deze sectoren onbetaalbaar. De fiscale vrijstelling moet zo snel mogelijk omhoog van 19 naar 23 cent per kilometer.”
CNV Vakmensen wil dit onderwerp daarom in cao-onderhandelingen nadrukkelijker op tafel leggen.

Bron: WijLimburg

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

25 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue