Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Duurzaamheid – Tgelemarketingbedrijven die je zo maar ongevraagd en ongewild bestoken met allerlei ongewilde teleffontjes over hun geweldige aanbiedingen en allerlei andere fratsen, riskeren vanaf 1 juli a.s. een boete. De regels voor telemarketing bij particulieren en zzp’ers worden dan namelijk vele maken strenger.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat steevast controleren of de regels worden overtreden en omdat dit bedrijf ook weer geld nodig heeft in deze tijd, zullen de boetes ook wel weer fors zijn.

Natuurlijk is het logisch dat je als Nederlands burger veel meer zelf zou moeten kunnen inbrengen over de bedrijven die je wel of niet kunnen c.q mogen bellen. Telemarketing is met ingang van 1 juli dus alleen nog maar mogelijk als je daar geheel vrijwillig in eerdere instantie toestemming voor hebt gegeven. Wel is het zo dat bedrijven telefonische aanbiedingen mogen blijven doen bij hun bestaande klanten of bij mensen die tot drie jaar terug klant zijn geweest.

Recht van verzet
Daarnaast hebben mensen altijd het zogeheten recht van verzet bij verkoopgesprekken via de telefoon. Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je niet meer gebeld wil worden, mogen bedrijven dat ook echt niet meer doen. Telemarketeers moeten dit in ieder gesprek actief aanbieden.

Boeten en dwangsommen
Naast boetes dreigt de ACM met dwangsommen voor bedrijven die toch de fout in gaan. Directeur Consumenten Edwin van Houten van de ACM: “Ongewenste telemarketing is een groot probleem. De nieuwe regels zijn bedoeld om consumenten te verlossen van die ongewenste telefoontjes. Onze bijdrage daaraan is dat wij consumenten voorlichten over de nieuwe regels die gelden èn die we streng en actief gaan handhaven.”

Bron Lieke Rijks, ANP

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

25 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue