NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Uit onderzoek van Young Impact blijkt dat 48% van de Nederlandse jongeren zich tijdens de coronacrisis meer zorgen is gaan maken over de samenleving. Ook komt naar voren dat er ontevredenheid heerst over de mate waarin de politiek, scholen en influencers iets doen tegen maatschappelijke problemen. Zo vindt de helft van de jongeren dat influencers te weinig aandacht vragen voor milieuvervuiling en 52% dat op school te weinig aandacht besteed wordt aan het klimaat.
Gelukkig willen jongeren zélf ook iets doen. 1 op de 3 jongeren wil graag een maatschappelijke bijdrage leveren, maar weet simpelweg niet hoe of waar te beginnen. Daarom roept Young Impact jongeren op om op 30 juni massaal in actie te komen. Die dag vindt Young Impact Day plaats, dé nationale actiedag voor jongeren die dit jaar volledig in het teken staat van het klimaat.
Klimaatzorgen
57% van de jongeren (12 t/m 21 jaar) geeft aan zich in meer of mindere mate bezig te houden met het klimaat. Maar dit gaat zeker niet zonder grote zorgen. Zo denkt bijna de helft (42%) van hen dat milieuproblematiek de komende vijf jaar alleen maar zal toenemen. De opwarming van de aarde is de grootste klimaatzorg onder de jongeren (49%), gevolgd door het uitsterven van bepaalde diersoorten (40%).
Jongeren realiseren zich dat het ernstige gevolgen heeft voor hun toekomst als er niks aan het wereldwijde klimaatprobleem gedaan wordt. Hierbij kijken jongeren ook naar de politiek, hun school en influencers. Daar valt volgens hen nog veel winst te behalen. Zo vindt 56% van de jongeren dat de politiek te weinig doet tegen milieuvervuiling. Ook zijn ze kritisch op de inbreng die zij mogen hebben bij beleidszaken. Bijna de helft van de respondenten (46%) vindt dat de landelijke politiek niet naar hun ideeën luistert als het gaat om maatschappelijke onderwerpen.
Jongeren realiseren zich dat het ernstige gevolgen heeft voor hun toekomst als er niks aan het wereldwijde klimaatprobleem gedaan wordt.
Young Impact Day
Er is ook goed nieuws: 74% van de jongeren vindt het belangrijk om iets te doen voor iets of iemand anders. Daarom faciliteren wij hen om het heft in eigen handen te nemen. Op 30 juni vindt een nationale actiedag voor jongeren plaats: Young Impact Day. Dit jaar staat die volledig in het teken van het klimaat. De komende weken roept Young Impact, door middel van een grootschalige activatiecampagne, duizenden jongeren op om Nederland te vergroenen. Het doel is om in totaal 10.000 vierkante meter beton te vervangen voor groen. Om dat te realiseren werken we samen met hoofdsponsor ABN AMRO. Zij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen aan deze campagne. Daarom delen ze gratis plantjes uit bij een aantal kantoren door het land. De dag wordt afgesloten met een spectaculaire eindshow voor een beperkt publiek, die ook online te volgen is.
Joep Lahaye (17) is één van de deelnemers en werd onlangs genomineerd voor een Young Impact Award. Zijn initiatief is het bouwen van een groene muur op school: “Ik zou willen dat de stad niet alleen een verzamelplaats is voor mensen, maar ook een bloeiende natuur heeft. Met kleine veranderingen kun je al zoveel meer teweeg brengen dan je denkt.”
Iedereen doet mee
Met deze campagne zet Young Impact zich in voor een groene toekomst voor iedereen. En iedereen kan meedoen. Op die manier zorgen we er samen voor dat iederéén kan opgroeien in een groene leefomgeving. De dag wordt afgesloten met een spectaculaire eindshow, waar onder andere StukTV en Paul Sinha optreden. Ook worden de Young Impact Awards uitgereikt aan jongeren die een voorbeeld zijn voor hun generatie. ABN AMRO is hoofdsponsor van Young Impact Day.
“Iedereen kan meedoen en in actie komen om leefomgevingen te vergroenen. Grijs is voor niemand goed en een groene leefomgeving zou voor iedereen haalbaar moeten zijn. Dat is waar klimaatproblematiek en kansengelijkheid elkaar raken,” aldus Sander Bestevaar, ABN AMRO.
Bron: Young Impact