NLMagazine Economie - Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4%) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7%) en LinkedIn (12,2%) maken de top drie compleet. Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van ‘We love communities’ onder 3.000 ondernemers.
Bedrijven gebruiken ook andere vormen van communies. Zo bouwt 9,6% van de ondernemers hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of community platform. De nieuwe app Clubhouse wordt al door 5,9% genoemd als beste plek voor communities van ondernemers.
Pinterest, Twitter en Whatsapp
De drie platforms die het minste worden genoemd in de Community Monitor zijn Pinterest, Twitter en Whatsapp. Alle drie worden ze door minder dan 1% van de ondervraagden genoemd. Andere platforms die weinig worden genoemd, zijn YouTube (1,8%) en opbouw van een community door middel van een maillijst (1,6%).
Clubhouse
Maartje Blijleven, digital community-expert en initiatiefnemer van de Community Monitor, vindt het opvallend hoe snel Clubhouse groeit. “Dat zoveel ondernemers het nu al zien als dé plek om hun community op te bouwen, verbaast mij echter niet”, zegt Blijleven. “Mensen hebben in deze tijd behoefte aan echte en oprechte gesprekken, dat kan goed via Clubhouse.”
28% Startups vindt community cruciaal voor succes
Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt ook dat bijna 80% van de oprichters van startups vindt dat het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk is voor hun bedrijf. Daarbij beschrijft 28% communities als cruciaal voor hun succes.
Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon hebben allemaal flink geïnvesteerd in digitale en in-person community engagement in hun verschillende product portfolio’s concludeert hetzelfde onderzoek.
Communities zijn een trend
Bedrijven zijn vanwege de lockdown op zoek gegaan naar andere manieren om relaties te bouwen en onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken. Blijleven: “Een online community is een goed alternatief voor offline netwerken. Mensen zijn nu gewend geraakt aan online werken en samenkomen. Via een online community kan dat op een authentieke en aansprekende manier. Daarom verwacht ik dat deze trend in 2021 doorzet.”
Over Community Monitor
De Community Monitor is geïnitieerd door digital community-expert Maartje Blijleven. Naast #1 bestsellerauteur van ‘We love communities’ is zij één van de eerste Nederlandse ondernemers op Clubhouse. De resultaten in dit persbericht komen uit de Community Monitor, een onderzoek van We love communities onder 3.000 ondernemers die werken met communities in hun bedrijven.