NLMagazine Economie & Maatschappij – Wereldwijd bestaat de bevolking uit iets meer dan 2 miljard mensen die geboren zijn tussen 1997 en 2009, ook wel Generatie Z genoemd. De meesten van hen zijn rond 2025 aan het werk, althans dat waren de verwachtingen voordat COVID-19 de wereld begin 2020 verraste.
Inmiddels weten we dat juist zij het meest te lijden hebben onder de maatregelen die talloze regeringen afkondigden. De werkeloosheid heeft bij hen extra hard toegeslagen. In onderstaande tabel wordt dat duidelijk.
Land |
% werkeloos Gen Z |
% werkeloos generaties geboren tussen 1946 - 1996 |
Australie |
14,3 |
5,0 |
Oostenrijk |
10,5 |
4,7 |
Belgie |
15,3 |
4,8 |
Canada |
20,0 |
7,9 |
Chili |
24,8 |
9,6 |
Colombia |
27,5 |
13,9 |
Tsjechie |
8,0 |
2,3 |
Denemarken |
11,5 |
4,9 |
Estland |
17,7 |
5,9 |
Finland |
21,0 |
6,0 |
Bron: visualcapitalist.com
De timing van de pandemie had niet slechter kunnen zijn. Juist in de periode dat generatie Z bezig is met afstuderen en/of met een eerste oriëntatie op de arbeidsmarkt, steeg de werkeloosheid. In de zwaar getroffen sectoren als de Horeca en de reisbranche daalde het aantal banen in sommige regio’s zelfs met meer dan 40%. In een land als de VS werkt bijna 25% van Generatie Z in de Horeca en dichter bij huis, in Spanje, liep de werkeloosheid bij Generatie Z op tot ruim 38%.
De consequenties?
Voor veel van deze Generatie Z- starters is de zoektocht naar een passende baan lastig en het duurt langer voordat ze aan het werk zijn. Bovendien krijgen zij eerder te maken met tijdelijke contracten waardoor ze minder snel ervaring opdoen; hun carrièreperspectieven blijven achter. Dat heeft ook impact op hun salaris; ze zullen eerder een lager betaalde baan accepteren om toch maar aan het werk te komen.
De vooruitzichten?
Ondanks de minder rooskleurige vooruitzichten zoals hierboven geschetst, is er een aantal voordelen die aan deze generatie-Z kleven. Zij hebben bewust de financiële crisis meegemaakt (2008-2009) en kunnen daardoor beter omgaan met risico’s en zijn ietwat voorzichtiger.
Daarnaast zijn ze de eerste ‘echte’ digitale generatie. Zij groeien immers op met internet en kennen überhaupt geen wereld zonder internet. Ook worden zij gezien als een echte ‘global’generation’. Werken kan wat hen betreft anywhere, anytime & anyplace. Ze beschikken over een grenzeloze creativiteit waardoor ze nieuwe innovatieve oplossingen vinden voor zakelijke en maatschappelijke uitdagingen.
Hoe zo’n wereld eruit zou kunnen zien beschreven we eerder in deze bijlage: https://salesforcemanagement.nl/nl/urban-professional/why-we-have-to-liberate-our-labor-markets/).
French Paulitz