NLMagazines Economie & Technologie – Tot op heden excelleerde vooral de ‘Big Tech sector’ in het stapelen van records met als hoogtepunt het realiseren van een beurswaarde door Apple van 1.000 miljard US Dollar. Niet veel later (2020) passeerden ook Tech bedrijven als Amazon, Microsoft en Alphabet (Google) de grens van $ 1.000 miljard aan beurswaarde en dankzij de COVID-19 pandemie lijkt er aan deze groei voorlopig geen einde te komen.
Overigens slaagde Apple er kortgeleden wederom in een nieuw record te vestigen; in het laatste kwartaal van 2020 wist het bedrijf meer dan $ 100 miljard aan producten te verkopen.
En hoewel Tesla toch vooral als een producent van (elektrische) auto’s wordt beschouwd, kun je Tesla eigenlijk aan het rijtje van Tech bedrijven toevoegen. Er wordt namelijk heel veel elektronica in de vorm van intelligente chips en slimme software toegepast. Volgens marktanalisten is dat nou precies hetgeen waar Tesla meerdere jaren voorsprong heeft ten opzichte van bijvoorbeeld Toyota en Volkswagen.
De gevolgen van deze voorsprong voor de beurswaarde van Tesla?
In de zomer van vorig jaar schreven we al dat de beurswaarde van Tesla groter was dan die van Daimler en Volkswagen bij elkaar opgeteld terwijl het aantal verkochte auto’s door Tesla slechts een fractie was van dat van hun concurrenten. Dankzij689 een enorme eindsprint in het laatste kwartaal van 2020 verkocht Tesla in totaal bijna 500.000 auto’s over het hele jaar. Echter, dat is kinderspel vergeleken met Volkswagen; deze Duitse gigant verkocht in 2019 ruim 6 miljoen modellen…
En toch staat Tesla bovenaan in onderstaand overzicht.
Positie |
Producent |
Beurswaarde in miljarden US Dollar |
Land |
1 |
Tesla |
795,8 |
VS |
2 |
Toyota |
207,5 |
Japan |
3 |
Volkswagen |
96,7 |
Duitsland |
4 |
BYD |
92,7 |
China |
5 |
NIO |
89,5 |
China |
6 |
Daimler |
72,8 |
Duitsland |
7 |
General Motors |
71,3 |
VS |
8 |
BMW |
54,2 |
Duitsland |
9 |
Stellantis |
54,2 |
Nederland* |
10 |
Ferrari |
52,5 |
Italië |
11 |
Honda |
46,9 |
Japan |
12 |
Hyundai |
46,8 |
Japan |
*vestiging van holding in Nederland (samenwerking Fiat Chrysler en Peugeot)
Bron: visualcapitalist.com
Waar komt deze hoge beurswaarde dan vandaan?
Al jaren investeert Tesla grote bedragen in onderzoek en ontwikkeling ten koste van winstgevendheid. Tot 2020 leed Tesla jaar op jaar grote verliezen. Een tijdlang waren heel veel marktkenners sceptisch over het voortbestaan van Tesla. Elon Musk, oprichter en boegbeeld van Tesla, werd vaak belachelijk gemaakt vanwege de slechte resultaten van Tesla en zijn recalcitrante gedrag. Desondanks voelde hij de tijdgeest goed aan en zag hij een groene revolutie aankomen die de vraag naar elektrische auto’s zou stimuleren; een trend die door veel overheden financieel werd gestimuleerd door bijvoorbeeld het verlagen van de fiscale bijtelling op elektrische auto’s.
Het feit dat de meeste traditionele automerken inmiddels ook elektrisch aangedreven modellen aanbieden, bevestigd de vooruitziende blik van Elon Musk.
De ontwikkelingen bij de concurrentie
Bij Toyota is men inmiddels zover dat er dit jaar ruim 30.000 elektrische auto’s van de band rollen. Verder heeft men de ambitie om in 2025 meer dan 500.000 elektrische auto’s af te leveren waarbij de consument de keuze heeft uit een 10-tal verschillende modellen.
En Volkswagen investeert de komende 5 jaar een slordige€ 80 miljard in nieuwe digitale (denk aan zelfrijdende auto’s) en elektrische technologieën. Daarbij speelt het bedrijf in op strengere Europese regelgeving ten aanzien van CO2-emissies die ultimo 2030 van kracht is en Volkswagen dus vooral de Europese markten opzoekt.
De voor ons onbekende namen BYD (Chinese autofabrikant, onderdeel van BYD Company Limitedwaarbij BYD staat voor ‘Build Your Dreams’) en NIO (Chinese autofabrikant uit Shanghai dat elektrische zelfrijdende auto’s produceert en sinds 2014 tevens deelneemt aan Formule E met het NIO Formula E Team) willen vooral de Chinese thuismarkt gaan domineren. En omdat de Chinese overheid groots inzet op de inzet van nieuwe batterijtechnologie (lithium ion batterijen), ontvangen deze beide (staats) bedrijven miljarden subsidiesvan de Chinese overheid. Daarbij is het interessant te weten dat Warren Buffet een belang heeft in BYD en dus waarschijnlijk ook buiten China auto’s zal gaan leveren, terwijl NIO vooral de Chinese thuismarkt wil domineren.
Een nieuwe naam in dit rijtje is Stellantis, een samenvoeging van Fiat Chrysler en Peugeot die deze maand werd geformaliseerd en waarvan de holding in Nederland is gevestigd. De holding omvat 14 verschillende automerken en staat met bijna 9 miljoen verkochte auto’s in 2019 op een 4e plaats. De groep heeft als ambitie dit jaar nog 39 verschillende elektrische modellen beschikbaar te hebben.
Hoe ziet de toekomst van elektrisch rijden eruit?
Alle producenten hebben hun plannen met betrekking tot elektrisch rijden bekendgemaakt. Dat is goed nieuws voor consumenten want dat betekent een breder aanbod, lagere prijzen en vooral betrouwbaarheid (lees: garantie) van deze relatief nieuwe technologie op de lange termijn.
Grote vraag voor Tesla is, of het bedrijf in staat is om de productiecapaciteit op korte termijn weet op te schalen. De concurrenten beschikken allemaal over bestaande productiefaciliteiten en een uitgebreid netwerk van dealers, hetgeen een beslissend voordeel kan zijn. Tesla-eigenaren met een technisch mankement aan hun nieuwe bolide, kunnen niet bij een dealer terecht en melden zich inmiddels steeds vaker bij een stichting die hun klachten bij Tesla aanhangig maakt omdat er geen adequaat serviceapparaat beschikbaar is.
Daarnaast is de verwachting dat autobezit zal gaan afnemen ten faveure van het gebruik van (zelfrijdende) Uber-achtige mobiliteit; daar zie je ook nieuwkomers als Google en Apple verschijnen. Deze nieuwkomers beschikken over kapitaal en technologie en zoeken samenwerking met autoproducenten. Kortom, ook in deze markt gaat Big Tech zich manifesteren.
French Paulitz