Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie Duurzaamheid – De lockdown treft veel ondernemers. Een aantal, bijvoorbeeld in de horeca, vindt gemakkelijk alternatieven – bijvoorbeeld als take-away of delivery. Nathalie D’Alessandro vestigt de aandacht op de reisaanbieders voor landen buiten de EU – zij zijn al vanaf maart dit jaar compleet dicht.

Reisaanbieders zijn dus tot half maart straks al 12 maanden gesloten terwijl uitzicht op alternatieven er niet zijn.“Dit betekent voor ons al een heel jaar inkomensverlies met terugbetalingen aan klanten zonder uitzicht op verbetering. En ook nog eens zonder branche specifieke overheidssteun”, aldus D’Alessandro:.”

Tussen wal en schip
Kleinschalige, specialistische reisondernemers vallen volgens D’Alessandro tussen wal en schip. De omzet in 2020 is weggevallen en 2021 ziet er niet veel beter uit. Voordat vaccinatie daadwerkelijk effectief is en reizen makkelijker wordt, is de zomer straks zo goed als voorbij en daarmee het belangrijkste seizoen voor velen.
Intussen hebben reisondernemers nog steeds geen omzet, geen inkomen en onvoldoende overheidssteun. En de extra kosten – uit eigen zak – om de reiziger te helpen in 2020, logen er niet om. Voor veel ondernemers is het voortbestaan onzeker en dreigt een harde omslag van goedlopend bedrijf naar een noodlijdend en afhankelijk bestaan. Dit maakt de reisbranche tot de hardst getroffen branche in Nederland.

Geen compensatie voor inkoop- en repatriëringskosten
Nathalie vertelt verder: “De vuurwerkbranche kreeg zelfs haar ingekochte voorraad ‘explosieven’ gecompenseerd. De detailhandel krijgt nu ook haar voorraad gecompenseerd, want kleding die straks uit de mode is, kan niet meer worden verkocht. Sorry hoor, maar leg mij nu dan eens uit waarom reisorganisaties helemaal niets gecompenseerd krijgen? Wij hebben ook voorraden ingekocht en kunnen die ook niet meer verkopen of terugkrijgen van de leveranciers.”

Compensatie vaak niet voor reisondernemers
“Ik zie dat onze leden creatief zijn door bijvoorbeeld een aanpassing van hun reisaanbod. Velen hebben ook, tijdelijk, ander werk gezocht. Maar als de grenzen straks weer opengaan en de vaccins hun werk doen, willen deze reisspecialisten niets liever dan met hun eigen reisonderneming aan de slag zodat hun klanten weer op vakantie kunnen”, aldus Ton Brinkman, voorzitter van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). “Daarom blijven kosten voor bijvoorbeeld verzekeringen, deelname aan een garantiefonds en (digitale) voorzieningen doorlopen terwijl er geen inkomsten tegenover staan.”

Doorlopende vaste lasten, ook voor kleine ondernemers
Vele kleinschalige reisorganisaties en zelfstandige reisadviseurs kunnen geen aanspraak maken op bestaande steunmaatregelen, zoals Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) en Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). Naast circa 1.100 zelfstandige reisadviseurs betreft dit zo’n 80% van de ruim 400 leden van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). Een versoepeling van de voorwaarden zou zeer welkom zijn voor deze ondernemers die sinds maart jl. te maken hebben gehad met hoge (repatriërings)kosten en die nauwelijks of geen omzet hebben kunnen genereren door de negatieve reisadviezen.

Randvoorwaarden niet van toepassing op kleine reisondernemingen
De voorwaarde dat het bedrijf een eigen voordeur moet hebben, maakt dat professionele reisorganisaties met kantoor aan huis niet in aanmerking komen voor de TVL, terwijl zij wel hoge vaste lasten hebben. Daarnaast zorgt de partnerinkomenstoets ervoor dat de meeste van deze ondernemers niet in aanmerking komen voor de TOZO. De in de media veelbesproken voucherbank is een rentedragende lening die de reisorganisatie moet aflossen. Het bedrijf kan met het geleende geld de klant terugbetalen. Maar de al betaalde inkoopkosten aan onder andere accommodaties in het buitenland of repatriëringskosten kunnen veelal niet worden teruggekregen. Gevolg van deze dubbele kosten is een enorme schuldenlast, voorlopig nog zonder concreet perspectief op wanneer dit kan worden ingelost. Deze situatie brengt het voortbestaan van veel van deze bedrijven in gevaar.

Reisbranche naar schuldsanering
De specialistische reisbranche staat in overlevingsstand en de overheid houdt de deur op slot. De hele wereld op Code Oranje, verzekeraars die hun verantwoordelijkheid ontwijken en wetgeving die het overmacht-risico volledig bij de reisondernemer legt, halen het perspectief weg. Andere sectoren krijgen bij sluiting compensatie van de overheid. Nogmaals: waarom wordt de reisbranche vergeten?
De consument is of wordt terugbetaald voor geannuleerde reizen. Ook ingekochte accommodaties op verre bestemmingen zijn betaald, maar zij geven doorgaans geen geld terug aan de reisondernemer. Op die manier betaalt de ondernemer dubbel en staat hij nu al op min 200%.
De rek is eruit.

Wees zuinig op onze kennis en ervaring
Op dit moment drijven veel reisspecialisten op spaargeld en opgebouwde pensioenvoorziening die hier niet voor bedoeld is. Het verschaffen van leningen, zonder uitzicht op inkomen om af te lossen, is geen oplossing. Dus zonder steun is die vakantie – kleinschalig, weg van de massa en dus zeer coronaproof - die iedereen juist ná deze crisis zo hard nodig heeft, straks misschien wel niet meer mogelijk, omdat de specialisten met kennis en ervaring verdwenen zijn.

Joost Boers

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

25 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue