23
Mon, Dec

Economie & Duurzaamheid
Typography

Kantoorwerk na Corona
NLMagazine Economie & Duurzaamheid - Thuiswerken lijkt de nieuwe standaard te worden. Geen files meer, de kantoren blijven leeg, ze worden aangepast aan de nieuwe regels en soms zelfs gesloten.

Even leek dit het nieuwe werk-normaal te worden en dachten we dat we de kantoren op termijn wel helemaal konden sluiten. Toch kwamen er al snel nadelen van het thuiswerken boven water. Collega’s missen elkaar, voelen zich eenzaam, hebben geen goede werkplek thuis. Ja, het is fijn om je eigen tijd te kunnen bepalen, maar is dit het nu? Die laptop op de keukentafel terwijl je net een wasje in de wasmachine hebt gegooid, dat werkt toch niet echt rustig? Belangrijker nog, blijven we hiermee een hechte organisatie of een sterk team? Tijd om te kijken hoe we naar een ‘best of both worlds’-situatie kunnen gaan.

Het kantoor als levende habitat

Het fysieke kantoor zal in de nabije toekomst steeds meer het echte hart van de organisatie worden, wellicht iets anders of kleiner van opzet maar het kantoor gaat zeker niet verdwijnen, in tegendeel zelfs, het kantoor gaat veranderen en zal steeds meer een ontmoetings- en inspiratieplek worden met een echt tweede-thuis-gevoel.
Die ontwikkeling is al ruim vóór de coronacrisis begonnen. Het fenomeen ‘het nieuwe werken' heeft er bijvoorbeeld al voor gezorgd dat nieuwe kantoren een ‘townsquare’ kregen op iedere verdieping. Dat is een inspirerende en uitnodigende plek waar (toevallige) ontmoetingen, korte overlegjes en afspraken met externe partners worden gestimuleerd. In de nieuwe kantoren zullen deze ontmoetingsruimtes nog meer tussen de werkgebieden komen te liggen zodat het kantoor een organisch geheel van de diverse werkbehoeftes worden. Eigenlijk net als thuis waar werk en ontspanning meer in elkaar overlopen. Het kantoor zal huiselijker worden aangekleed, ook dat is een metatrend die al wat langer speelt.
In de werk-area’s zullen we nog meer dan nu goed geoutilleerde en gediversifieerde werkplekken vinden waar je gemakkelijk een prettig plekje vindt dat het beste bij je werkbehoefte van dat moment past. Denk aan rustige afgebakende werkplekken waar je geconcentreerd aan je rapport kunt werken maar bijvoorbeeld ook goede video conferencing faciliteiten om als groepen op afstand samen te werken en inspirerende interactieve brainstormruimtes zodat je met een aantal collega’s actief en innovatief kunt samenwerken.

Maak je kantoor klaar voor het nieuwe, Nieuwe Werken 

Het nieuwe werken kennen we alweer een tijdje. Met de actuele inzichten vanuit verbeterde technologieën, de coronabeperkingen en het thuiswerken is er ruimte voor nog wat extra nieuwe ideeën. Met al deze nieuwe inzichten wordt de nieuwe kantooromgeving een stuk leuker en efficiënter èn speelt weer de verbindende rol die we een beetje aan het kwijtraken zijn.

De horeca heeft laten zien dat je kantoorruimtes vrij gemakkelijk flexibel kan inrichten met meer of minder interactie, meer of minder privacy of meer of minder samen. Een door de horeca getriggerd idee is bijvoorbeeld een grote multifunctionele ‘Meet & Greet Area’ waar je lekker een cappucinootje kan gaan drinken met je collega’s en ondertussen een overleg kan voeren en werklunches of high tea meetings kan organiseren.

Een ander creatief idee is de ‘Campfire Meeting Area’: iedereen in een cirkel rondom een virtueel kampvuur, je zit automatisch wat verder van elkaar en iedereen voelt toch de verbondenheid. We weten helaas nog niet hoelang de afstandsmaatregelen van kracht blijven. Bovendien is het sowieso geen slecht idee om op kantoor wat minder op elkaars lip te zitten.

Ga als organisatie slim om met ‘shifts’. Bijvoorbeeld twee dagen thuiswerken en twee dagen op kantoor. Als je het als werknemer een beetje handig organiseert, kun je je taken slim verdelen over de flexibele dagen thuis en de wat meer geplande teamtaken op kantoor.

Win-win!

Een andere belangrijke pijler van het kantoor na corona is, om het merkgevoel van je organisatie goed en beter voelbaar door te vertalen naar de werkomgeving. Type maar eens ‘Workplace Branding’ in bij Google afbeeldingen en je ziet meteen wat dat kan doen voor je werkomgeving. Daarmee wordt het niet alleen aantrekkelijker om op kantoor te zijn, maar kun je als organisatie nog beter laten zien waar je voor staat en je laat zien dat je zeker geen grijze muis bent. Want geef toe, iedere werknemer werkt het liefst voor een organisatie die een prettig en herkenbaar thuisgevoel geeft en dat bindt!

Ook de ‘online borrels’ en de ‘informele virtuele interactie’ kunnen beter. Wat dacht je van een potje virtueel boksen met je collega’s, of silent disco’s waarbij iedereen gekoppeld wordt via een gameplatform? En de vrijdagmiddagborrel? Ooit zal het weer kunnen en kan de ene helft op kantoor gezellig de week afsluiten terwijl een ander groepje dat interactief doet of online aansluit via Zoom op een groot scherm bij de stamtafel. Technologie wordt dus nog belangrijker in de kantoren van de toekomst, want als het niet werkt wordt het niet gebruikt.

Hoe nu verder?

Thuiswerken blijkt een prettige factor te zijn voor de kantoorwerker. We voelen een extra stukje autonomie en vrijheid, dat werkt verfrissend. Toch missen we het directe contact met onze collega’s en het samenwerken met elkaar. Het nieuwe kantoor zal daarom steeds meer een inspirerende en uitnodigende ontmoetingsplek moeten zijn, maar zeker ook een plek waar je ‘lekker kan werken’ zonder de afleidingen die je thuis hebt. Je kunt geconcentreerd aan een rapport werken maar ook, goed gefaciliteerd op allerlei manieren inspirerend samenwerken in teamverband.

De m2-verhouding van de werkvloer voor kantoren zal gaan verschuiven naar 50/50; 50% van de ruimte voor ontmoeten, inspireren en verbinden, 50% voor werken en samenwerken.

Doordat er meer m2 vrijgemaakt worden voor de ontmoetings- en overlegarea’s en de werkgebieden taakgerichter worden, voelt het kantoor niet leeg. Het zal veel meer als een warme jas om zijn bewoners heen vallen. Als daarnaast de uitstraling en de kracht van het merk niet worden vergeten door Workplace Branding en er een wat huiselijkere kantoorinrichting wordt toegepast, is jouw kantoor klaar voor het Nieuwe Werknormaal.

Kortom, kijk goed naar hoe je jouw mensen kunt ondersteunen om zo goed mogelijk te werken en te kunnen samenwerken en maak van de kantooromgeving een echt, tweede, thuis. Daarmee pak je ‘best of both worlds’ en renderen die kantoorkosten ook weer beter.

Gerard Buitendijk, Creative Brand Intelligence – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Quote

Economie nu.nl

23 december 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching