NLMagazine Economie & Duurzaamheid – “Dit zijn ze dan, 7 Renault Zoe’s en een Nissan Leaf. En vergeet ook onze elektrische Nissan-bus niet”.
Trots staan directeur Bert Pannekeet en facilitair medewerker Rick Sinkeldam bij het volledig elektrische wagenpark van de Omgevingsdienst IJmond. Een bewuste keuze, die past bij een organisatie waar het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame leefomgeving tot de kern van het werk hoort.
Rick Sinkeldam vertelt: “Onze autopool reed al op CNG, schoon aardgas. Maar het kan natuurlijk nog schoner. Voor de aanschaf van nieuwe auto’s zijn we niet over één nacht ijs gegaan. We wilden een slim en duurzaam besluit nemen. Met de aanschaf van deze auto’s is dat gelukt. Zo kunnen we de CO2 voetafdruk van de Omgevingsdienst nog verder verkleinen.” Omgevingsdienst IJmond rijdt zo’n 20.000 kilometer per auto per jaar. Er zijn veel verschillende studies en berekeningen als het gaat om het omslagpunt, wanneer een elektrische auto schoner is voor het milieu dan een benzineauto. Dat heeft onder meer te maken met hoe de elektriciteit in een bepaald land wordt opgewekt. In Nederland ligt het omslagpunt tussen de 30.000 en 50.000 km.
Elektrisch rijden is even wennen. Allereerst omdat het geen schakelauto’s zijn, maar je met een automaat rijdt. Remmen en ‘gas geven’ doe je alleen met je rechtervoet. En word je bij een benzineauto gewaarschuwd door het hardere geluid van de motor als je harder rijdt. Dat is iets waar je bij een elektrische auto zelf goed op moet letten, want de motor is en blijft stil. Dat je stil rijdt, merk je ook aan de omgeving’, lacht Rick. “Met name fietsers en voetgangers horen je echt minder snel aankomen. Daar moet je rekening mee houden.’ Nog een leuk weetje is dat je zelf invloed hebt op hoe duurzaam je rijdt. ‘Met de kortere ritten in het stadsverkeer kun je met de brake-stand weer kilometers opwekken. Dan is het gewoon een sport om tijdens de rit zo weinig mogelijk elektriciteit te gebruiken”.
De elektrische auto’s staan bij de Omgevingsdienst niet op zich. Voor zakelijke ritten en bedrijfsbezoeken kunnen de medewerkers ook kiezen om op de elektrische fiets te stappen en kan iedereen gebruik maken van de OV-fiets. Bert Pannekeet licht toe: “Momenteel staan de bedrijfsbezoeken vanwege corona op een laag pitje en werken de meeste collega’s vanuit huis. Maar normaal gesproken kun je dus ook zelf een duurzame afweging maken, hoe je naar een afspraak gaat. Is het niet zo ver en hoef je niet allerlei spullen mee te nemen, dan pak je lekker de fiets of e-bike. Wordt de afstand te groot, omdat je bijvoorbeeld meerdere afspraken achter elkaar hebt, of omdat je apparatuur mee brengt, dan staat de elektrische auto voor je klaar.”