Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie en duurzaamheid - Studenten aan de Technische Universiteit Eindhoven zijn in staat geweest een auto te fabriceren die gemaakt is van afval en noemen hem de ‘Luca’. 

Het afval dat ze gebruikten is een combinatie van huishoudelijk afval, gebruikte PET-flessen en plastic opgevist uit de oceaan. De auto moet een lans breken voor auto's gemaakt van afvalstoffen. 

Mede onder leiding van projectleider Lisa van Etten, presenteerde het studententeam van TU/ecomotive in januari jl. het definitieve ontwerp van de Luca; nu is hij r al, de Luca, een auto van zo’n 400 kilo die zoveel mogelijk bestaat uit afval en de helft is van het gewicht van een gewone auto. 

Zo is de buitenkant van de auto gemaakt van plastic uit de oceaan gecombineerd met vlasvezels. In de stoelen zitten PET-flessen verwerkt. De auto wordt elektrisch aangedreven. De elektronica, het stuur, de pedalen en de voorruit konden niet van gerecycled materiaal worden gemaakt, dus alleen die zijn nieuw. 

Koolstofvezel is slecht voor het milieu
Elk jaar werkt een studententeam aan de duurzame auto van de toekomst. Een belangrijk deel van de vervuiling die auto's veroorzaken, komt van de productie. Staal, aluminium en koolstofvezel zijn geen duurzame producten. "Koolstofvezel produceren kost bijvoorbeeld een heleboel energie omdat het extreem heet moet worden", vertelt Matthijs van Wijk van TU/ecomotive. "De auto wordt er wel lichter door, en daarmee rijdt hij zuiniger. Maar die milieuwinst raak je kwijt bij het productieproces."

Uiteindelijk willen de studenten het liefst langs bij grote producenten om te laten zien dat het anders kan. "Dat is onze droom: om de Luca te presenteren aan BMW of Volkswagen."

Alleen de banden zijn niet van afval
De Luca is niet perfect. Er zijn materialen die na recycling niet goed genoeg zijn. De banden bijvoorbeeld. "Helaas is het niet mogelijk om banden van gerecycled rubber te vinden die goed genoeg werken om de weg op te mogen."

Experimenteren met materiaal
Matthijs van Wijk denkt dat grote producenten nog weinig gerecycled materiaal toepassen omdat het ingewikkeld en duur is. "Het chassis moet bijvoorbeeld door drie verschillende bedrijven gemaakt worden. Omdat wij geen winstoogmerk hebben, kunnen we experimenteren. Die luxe hebben autobouwers meestal niet." De Luca mag nog niet de weg op, daarvoor moet hij eerst nog op brandveiligheid en waterbestendigheid worden gekeurd. 


Jos de Jong
Bron: Duurzaambedrijfsleven.nl

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

29 maart 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue