Economie & Technologie – De laatste weken wordt duidelijk dat steeds meer bedrijven (overheid) steun nodig hebben om te overleven.
In Nederland zien we dat sinds vorige week terug in felle discussies over de steun die de overheid overweegt voor de HEMA, maar ook het omvangrijke steunpakket voor onze nationale trots, de KLM, wordt door menigeen met argusogen bekeken. En de verontwaardiging die ontstond nadat eerder ook Booking.com om overheidssteun vroeg, was groot; had booking.com kortgeleden niet nog miljarden winst gemaakt en uitgekeerd aan de aandeelhouders?
In het laatste geval lijkt het er dan op dat, wanneer er winst wordt gemaakt de aandeelhouders feest vieren en zodra er verlies ontstaat, de overheid (lees: de belastingbetaler) de rekening moet betalen. Dus de discussie over wie wel en wie niet in aanmerking komen voor overheidssteun zal nog wel even aanhouden. In de tussentijd zijn er talloze andere bedrijven die hun problemen zelf moeten oplossen omdat de overheid niet bijspringt; een paar voorbeelden.
Waar vallen de hardste klappen?
Het behoeft geen verdere uitleg dat vooral in de reisindustrie harde klappen vallen; de KLM is niet de enige luchtvaartmaatschappij die bijna al haar vliegtuigen aan de grond heeft staan. Maar wat vaak wordt vergeten is, dat bijvoorbeeld autoverhuurders ook hun auto’s stil zien staan en dat een platform als Uber in maart 45 kantoren heeft gesloten en dat bijna 7.000 medewerkers hun baan verloren. Bij AirBnB worden geen huizen en kamers meer geboekt; de beurslieveling verwacht in 2020 een omzetverlies van minimaal $ 2,5 miljard. Vergelijkbare bedrijven als Lyft en WeWork zijn bezig met een overlevingsstrijd en doen er letterlijk alles aan hun bedrijven in leven te houden.
Schattingen lopen uiteen maar alleen al in de VS zijn ongeveer 50 miljoen banen verbonden met de zogenaamde ‘Gig’ economie. Tot deze ‘Gig’ economie horen bekende bedrijven als Uber, Lyft, Etsy, Amazon, Freelancer.com en Ebay, maar ook duizenden kleinere en onbekende Tech startups. Voor heel veel van deze bedrijven is het in deze periode ‘erop of eronder’.
Zijn er ook winnaars?
In een eerdere bijdrage hebben we het succesverhaal van Zoom.com gedeeld; hun videodienst groeide in twee maanden tijd van 30 miljoen naar 300 miljoen gebruikers. Maar ook een bedrijf als Coursera (onlineonderwijs) neemt nu honderden nieuwe medewerkers aan omdat er 10 miljoen nieuwe gebruikers bij zijn gekomen. En in Australië heeft Canva, een digitale ontwerpomgeving voor docenten, meer dan 100 vacatures.
Grootmachten Facebook en Amazon hebben nog steeds honderden open vacatures en dat geldt ook voor minder bekende snelle groeiers als Pintrest, Plaid en Zoom.
Er vallen nu dus harde klappen in de Tech industrie maar het is duidelijk dat we, dankzij de COVID-19 pandemie, met Tech toepassingen onze manier van leven en werken blijvend hebben veranderd. Tech is here to stay..............................
French Paulitz