NL Magazine Economie & Maatschappij – In april informeerden wij u al over de groei van online bestellingen dankzij de COVID-19 crisis, en de enorme schade die bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen wereldwijd ervaren.
Een andere winnaar dankzij de COVID-198 crisis is Zoom. Ooit eerder van gehoord? Tot een paar maanden geleden nog een kleine speler op het gebied van video-conferencing, maar inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een geschatte beurswaarde van $ 48 miljard. Het onderstaande plaatje geeft een goed beeld van de explosieve groei die Zoom door heeft gemaakt.
Hoe kan dat – Is Zoom anders dan de concurrentie?
Uiteraard speelt de COVID-19 crisis een grote rol. Mensen werken noodgedwongen vanuit huis en maken veel meer en vaker gebruik van online hulpmiddelen zoals video-conferencing. Daarnaast zijn vooral zakelijke gebruikers van Zoom tevreden over het gebruikersgemak van de app en de mogelijkheid om gelijktijdig met wel 100 mensen deel te nemen aan een videobijeenkomst.
De app is bovendien ook erg populair in het onderwijs omdat oprichter en CEO Eric Yuan Zoom deze tool gratis beschikbaar stelde aan basisscholen in de VS. Dat leidde tot een toename van het aantal gebruikers van 10 miljoen in december 2019 tot meer dan 300 miljoen in april.
Tegenover deze grote groei staat ten tijde van deze crisis de luchtvaartmaatschappijen als grote verliezers. Zij verloren wereldwijd sinds eind januari van dit jaar meer dan 60% van hun omzetten, een ongekende terugval. Wanneer het weer ‘business as usual’ wordt, is onduidelijk. Dat maakt ook de toekomst voor deze branche erg onzeker; immers, investeerders als Warren Buffet hebben zich al teruggetrokken uit deze markt met als gevolg dat bijvoorbeeld Lufthansa en Air France meer dan de helft van hun aandelenwaarde hebben zien verdampen.
Wat betekent dit voor Zoom op lange termijn?
Het huidige succes van Zoom is deels het gevolg van de omstandigheden, dus de vraag is: ‘Is dit houdbaar’? Zo was er eerder sprake van een ruwe start toen vele videomeetings van Zoom door ongenodigden werden ’gehacked’, waardoor de beveiliging van de videodienst een slechte reputatie kreeg. En met een omzet van slechts $ 600 miljoen in 2019 lijkt de huidige beurswaarde van $ 48 miljard overdreven hoog.
En toch lijkt video-conferencing aan populariteit te winnen. Het wordt steeds makkelijker, de kwaliteit is beter en we raken er langzamerhand aan gewend om niet elke dag naar kantoor te reizen. Dat scheelt ook fileleed, draagt (een beetje) bij aan het milieu en levert meer tijd op.
Zo heeft ieder nadeel toch z’n voordeel…
French Paulitz