22
Fri, Nov

Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – Je hoeft geen ‘Albert Einstein’ te zijn om in te zien dat de impact van de Corona crisis op onze samenleving gigantisch is. De intelligente ’Lock down’ die al weken aanhoudt, eist dan ook alle media-aandacht op wat overduidelijk zichtbaar is in kranten en online kanalen, op de radio en TV.

Daardoor raken sommige andere belangrijke ontwikkelingen enigszins ondergesneeuwd; een voorbeeld daarvan is wat er momenteel gebeurd met de olieprijs.

De effecten van de intelligente ‘Lock down - Gratis ruwe olie?
Nadat in de week van 13 april jl. het aantal werkelozen in de VS opliep tot meer dan 22 miljoen (een record sinds de crisis van de 30’er jaren uit de vorige eeuw) was er ander spectaculair nieuws afkomstig uit de VS: ruwe olie werd aan handelaren aangeboden en wanneer zij die ruwe olie afnemen, hoefden zij daarvoor geen geld te betalen; sterker, ze kregen in sommige gevallen zelfs geld toe!!! Hoe kan dat?

Al sinds februari van dit jaar staat de olieprijs onder grote druk omdat China, dankzij de ‘lock down’ van hun economie, veel minder ruwe olie importeert. Tegelijkertijd ruziën Rusland en Saudi-Arabië over het terugschroeven van de productiecapaciteit waardoor een steeds groter overschot aan ruwe olie ontstaat. Gevolg: een snel inzakkende prijs van ruwe olie.
Halverwege maart van dit jaar gaan ook Europa en de VS ‘op slot’ waardoor de vraag naar ruwe olie nog verder instort. Hoewel in de eerste week van april Rusland en Saudi-Arabië alsnog tot overeenstemming komen de productie van ruwe olie terug te draaien, is het kwaad al geschied.

Onderstaande grafiek maakt duidelijk hoe vraag en aanbod hebben geleid tot de huidige prijs per vat ruwe olie.


Wie vangen de hardste klappen?
De grootste klap is voor de olieproducerende landen; deze landen hebben hun begrotingen afgestemd op de verkoopprijs van ruwe olie. Onderstaand plaatje beschrijft de prijs die diverse olieproducerende landen minimaal nodig hebben om hun begrotingen in evenwicht te houden.


Dan zijn er de handelaren in ruwe olie die met enorme voorraden zitten: zij hebben voorraden en die moeten nu ergens worden opgeslagen want er is (bijna) geen afzet.  Gevolg: overal ter wereld zijn de olieopslagplaatsen vol. Veel handelaren grijpen daarom terug op olietankers die dan tijdelijk als drijvende opslagplaats fungeren. Dat heeft ertoe geleid dat de gangbare prijs voor het huren van een olietanker, 20.000 Dollar per dag, inmiddels is opgelopen tot 200.000 tot 300.000 Dollar per dag.

Ter illustratie; in 2009 (vorige financiële crisis) dreven 100 miljoen vaten ruwe olie rond in tankers. Inmiddels drijven 160 miljoen vaten ruwe olie rond in tankers en ook deze opslagmogelijkheden raken uitgeput....................Het is dan ook niet zo vreemd dat handelaren er alles aan doen om van hun voorraden af te komen en het enige middel dat ze daartoe hebben is de ruwe olie aan te bieden tegen een zeer lage prijs of zelfs voor niks; dat scheelt in ieder geval de kosten voor opslag.

Kortom, ook deze sector wordt keihard geraakt door de Corona crisis, hoewel de vraag naar ruwe olie al in 2019 terugliep. En wanneer Rusland en Saudi-Arabië eerder tot overeenstemming waren gekomen de productie van ruwe olie terug te draaien, dan was de ineenstorting van de prijs wellicht minder heftig geweest.

French Paulitz

Quote

Economie nu.nl

22 november 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching