NL Magazine Economie & Maatschappij – Met het toenemende gebruik van allerlei onlinediensten stijgt ook het aantal abonnementen dat we afsluiten. Bij ieder abonnement, of het downloaden van nieuwe software of een app, komt altijd de vraag voorbij of je de algemene voorwaarden hebt gelezen.
En (bijna) iedereen klikt dan op ‘OK’......................
De grote vraag is: Heb je die algemene voorwaarden inderdaad ook echt gelezen?
Niemand neemt daartoe de tijd – hoe komt dat?
Voor dit artikel gaan we ervan uit dat iedereen in staat is om ongeveer 240 woorden per minuut te verwerken. Dat betekent bijvoorbeeld dat je voor het verwerken van de algemene voorwaarden van software aanbieder Microsoft, meer dan 1 uur de tijd nodig hebt. De eerlijkheid gebiedt ons hier te vermelden dat het bij Microsoft wel om veel verschillende producten gaat, maar toch... Meer dan 1 uur de tijd nemen om allerlei juridische en financiële voorwaarden door te nemen waarvan de inhoud in veel gevallen door complex taalgebruik lastig te begrijpen is… ik geef het je te doen.
Algemene voorwaarden zijn vaak onnodig complex. De zinnen zijn lang, er wordt veel jargon gebruikt en de suggestie wordt gewekt dat je een studie rechten nodig hebt om te begrijpen wat er staat. Bovendien zijn de algemene voorwaarden vaak in het Engels opgesteld.
Dat zorgt er dan al snel voor dat je op ‘OK’ klikt en verder geen aandacht besteedt aan waar je nou werkelijk mee akkoord gaat.
In onderstaande tabel hebben we een overzicht geplaatst van een aantal onlinedienstverleners en de hoeveelheid woorden en tijd die je gemiddeld nodig hebt voor het lezen van de algemene voorwaarden.
Leverancier | Aantal woorden | Aantal minuten nodig |
Microsoft | 15.260 | 63.5 |
Spotify | 8.600 | 35.8 |
Pokemon Go | 8.466 | 35.2 |
TikTok | 7.459 | 31.4 |
Apple Media Services | 7.314 | 30.5 |
Zoom | 6.891 | 28.7 |
Tinder | 6.215 | 25.9 |
Slack | 5.782 | 24.1 |
Uber | 5.658 | 23.6 |
5.633 | 23.5 |
Bron: www.visualcapitalist.com
De consequenties ervan – wat gebeurt er wanneer we akkoord gaan?
Zoals gezegd, de onnodig complexe samenstelling van de meeste algemene voorwaarden zorgt ervoor dat we (bijna) allemaal akkoord gaan zonder deze voorwaarden eerst te lezen. Het probleem is dat we hiermee het principe van een contract ondermijnen; we leveren rechten in, nemen verplichtingen op ons zonder dat we werkelijk weten welke dat zijn omdat we de algemene voorwaarden niet lezen.
Vergeet niet dat deze online dienstverleners deel uitmaken van een miljardenindustrie die door middel van hun apps en software beschikken over een gigantische berg informatie. Onze activiteiten worden verzameld en vastgelegd en daarmee worden databases gecreëerd die interessant zijn voor marketingdoeleinden. Voor bedrijven natuurlijk erg interessant, want daarmee bestoken ze ons direct met aanbiedingen en dat is een stuk gerichter dan adverteren en bovendien vele malen goedkoper.
Wanneer u de volgende keer op ‘OK’ klikt, weet u dan waarmee u akkoord gaat?
French Paulitz