Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – Het is duidelijk dat we met z’n allen heel wat minder tijd doorbrengen in winkelstraten, winkelcentra en ons favoriete café en op advies van de overheid bij voorkeur thuisblijven.

Om dan toch in contact te blijven met familie, vrienden en collega’s maken we gebruik van allerlei onlinekanalen. Dat varieert van Facebook, YouTube, Netflix of Disney+ tot en met het lezen van kranten online en kijken naar de TV.

Onderzoek (globalwebindex.com) wijst uit dat ruim 80% van inwoners in de VS en het Verenigd Koninkrijk in deze periode sowieso veel meer website content tot zich nemen. Niet verrassend is dat 68% van hen vooral naar informatie zoeken die gerelateerd is aan het COVID-19 virus. Wat wel opvalt is dat generatie ‘Z’ (tussen 16 en 23 jaar) liever luistert naar muziek online, games speelt of naar videoservices kijkt zoals Netflix, Amazon Prime of Disney+.

Ter illustratie hebben we onderstaande infographic toegevoegd (bron: visualcapitalist.com) waaruit duidelijk wordt hoe de verschillende generaties omgaan met de consumptie van informatie in deze periode.






Al die extra media consumptie – welke consequenties heeft dat?

Naast de dagelijkse portie informatie over de gevolgen van het COVID-19 virus, zijn we nu sneller geneigd nieuwe abonnementen af te sluiten bij bijvoorbeeld videodiensten of aanbieders van online games. Je moet toch wat om al die dagen, opgesloten in je appartement, door te komen; dat leidt bij veel mensen tot zorgen over het grote aantal uren dat we al turend naar onze schermen doorbrengen.

Maar er is nog een ander belangrijk element waar we ons zorgen over maken: Wat doet de consumptie van al die informatie met ons geestelijk welbevinden? Op TV en bij Netflix en andere aanbieders groeit in deze periode de populariteit van series over pandemieën. Dat zou bijna leiden tot de veronderstelling dat we misschien willen ontsnappen uit de dagelijkse rauwe realiteit?

Hoe dan ook, het maakt eigenlijk niet zoveel uit hoe we met al die media omgaan. Feit is dat iedere generatie tijdens deze crisis op haar eigen wijze gebruik maakt van technologie en de kanalen kiest die hen van informatie voorzien. Dat biedt aanbieders legio mogelijkheden een groot en wellicht nieuw (betalend) publiek aan zich te binden.
Zo biedt ook deze crisis weer mogelijkheden.........................................

French Paulitz

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

23 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue