NLMagazine Economie & Maatschappij – Kunt u zich ook nog de beelden van een paar weken geleden herinneren toen we met z’n allen als dwazen gingen hamsteren? Wat mij het meest is bijgebleven, zijn de lege schappen in supermarkten en de beelden van winkelwagens vol met toiletpapier, weet u nog?
Een ludiek filmpje dat viraal ging (die jongeman op zijn vorkheftruck in een afgeladen pakhuis vol met toiletpapier) maakte weinig indruk; toiletpapier leek het belangrijkste item op de boodschappenlijstjes van menig huishouden.
Onze premier Mark Rutte, op bezoek bij een supermarkt, maakte daar nog een grappige opmerking over die ook buiten onze landsgrenzen tot lachende gezichten leidde; “We kunnen in ieder geval de komende 10 jaar poepen”. Inmiddels lijkt ons hamstergedrag tot het verleden te behoren en hebben we, onder andere door de regels met betrekking tot ‘social distancing’, ons koopgedrag aangepast.
Aangepast koopgedrag – De oorzaak en het gevolg
Over de oorzaak kunnen we kort zijn. COVID-19, Corona, heeft een nieuwe werkelijkheid opgeleverd met consequenties voor ons allemaal. In een tijdsbestek van enkele weken hebben we ons aangepast aan deze nieuwe werkelijkheid. We mijden kantoor, maken intensief gebruik van digitale hulpmiddelen en bestellen onze boodschappen vooral online. We vinden onze gezondheid ineens veel belangrijker en maken tijd vrij om te gaan hardlopen of thuis aan onze fitheid te werken. Kennelijk heeft de nieuwe werkelijkheid veel mensen ertoe aangezet om aandacht te besteden aan hun gezondheid; stoppen met roken, een paar kilootjes kwijtraken of werken aan je conditie.
Het gevolg van dit veranderende gedrag is, dat bepaalde producten en diensten enorm in populariteit toenemen. Dat zie je vooral bij supermarkten die online bestellingen verwerken en thuisbezorgen, maar ook in de stijgende verkoop van hardloopschoenen. In onderstaande tabel hebben we een top 10 samengesteld van de producten die momenteel het meest gewild zijn.
Positie | Product | Percentage groei t.o.v. 2019 |
1 | Plastic handschoenen | 670% |
2 | Broodmachines | 652% |
3 | Medicijnen tegen hoesten en verkoudheid | 535% |
4 | Soepen (vooral in blik) | 397% |
5 | Gedroogde granen en rijst | 386% |
6 | Voorverpakte maaltijden | 377% |
7 | Fruit (vooral in blik) | 326% |
8 | Sportgewichten | 307% |
9 | Melkproducten | 279% |
10 | Vaatwasmiddel | 275% |
Bron:VisualCapitalist.com - USA
Overigens groeien de verkopen van producten als zeep, noodaggregaten en tissues en toiletpapier (ja hoor, daar is ie weer) ook fors met meer dan 200%.
Welke producten ‘lijden’ onder de nieuwe werkelijkheid? De nieuwe werkelijkheid van ‘het thuisblijven’ heeft als consequentie dat we voorlopig niet aan vakanties denken, laat staan dat we een vakantie boeken. Inmiddels weten we dat een luchtvaartmaatschappij als KLM meer dan 90% van haar vloot aan de grond heeft staan (dat zijn dus meer dan 100 vliegtuigen) en dat hotels en vakantieparken geen boekingen ontvangen.
Dat heeft indirecte gevolgen die je in eerste instantie als consument niet ziet. Denk aan producten als reiskoffers, zwemkleding, (zomer) kleding voor zowel dames als heren maar ook rugzakken en accessoires voor feesten en partijen zijn niet in trek.
Kortom, de nieuwe werkelijkheid kent winnaars en verliezers; de grote vraag is of het veranderde consumentengedrag zal aanblijven of dat we na deze crisis weer terugvallen in onze oude gewoonten? Zou in ieder geval mooi zijn wanneer we na deze crisis dat thuiswerken blijven doen; minder verkeer op de weg, minder ergernis en goed voor het milieu!
French Paulitz